فعالیت‌های 'پروژه کاسا-‌۱۰۰۰' به‌زودی آغاز می‌شود

آرشیف

فعالیت‌های ساخت خط انتقال نیروی برق آسیای میانه به‌پاکستان از طریق افغانستان موسوم به‌پروژه کاسا-هزار به‌زودی آغاز می‌شود.

سیر نیکزاد، سخنگوی وزارت انرژی و آب افغانستان به‌رادیو آزادی گفته که این بخش شامل کندنکاری تهداب‌ها، نصب پایه‌های برق و انتقال تجهیزات می‌شود.

او افزود: "فعالیت‌های ساختمانی پروژه کاسا- ۱۰۰۰ حدود سه سال را در بر می‌گیرد و بعد از پایان کار هر چهار کشور این لین را به‌بهره‌برداری می‌سپارند. ما خوشبین هستیم که با توجه به‌پیشرفت‌هایی که داریم، در زمان معین خود این پروژه به‌پایه اکمال برسد."

آقای نیکزاد همچنین گفت که کار بررسی مقدماتی و نقشه مسیر خط انتقال نیروی برق تکمیل شده و تهیه تجهیزات آن در حال تکمیل شدن است.

او افزود که انتقال تجهیزات به محلات و ماین‌روبی مسیر این پروژه و روند تثبیت ملکیت زمین مسیر پروژه کاسا- ۱۰۰۰ در حال تکمیل شدن است.

به گفته سخنگوی وزارت انرژی و آب، ناامنی از چالش‌های عمده‌ای است که کار این پروژه را به‌کندی مواجه می‌سازد.

کاسا- ۱۰۰۰ پروژه انتقال هزار و ۳۰۰ مگاوات برق آبی از قرغیزستان و تاجکستان از طریق افغانستان به پاکستان است. قرار است از آن جمله هزار مگاوات برق به پاکستان منتقل خواهد شد و ۳۰۰ مگاوات دیگر در ولایت‌های میدان‌وردک، غزنی، زابل، لوگر و پکتیای افغانستان توزیع خواهد شد.

کار این پروژه در ماه می ۲۰۱۶ رسماً افتتاح شد. کارشناسان می‌گویند که این پروژه برای تاجیکستان و افغانستان پرسود است.