طیارۀ اوکراینی 'احتمالاً' توسط ایران اشتباهی سقوط داده شده است

طیارۀ مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین که با دست‌کم ۱۷۶ سرنشین در خاک ایران سقوط کرده بود

یک روز پس از سقوط طیارۀ مسافربری اوکراین در تهران پایتخت ایران، دو مقام ایالات متحده گفته اند که به احتمال زیاد این طیاره اشتباهاً توسط ایران هدف قرار گرفته است.

رسانه‌های امریکایی به‌روز پنج‌شنبه (۹ جنوری) به نقل از این مقام‌ها که از آنها نام گرفته‌نشده گزارش داده و گفته اند سیستم مدافعه هوایی ایران به‌صورت تصادفی بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ را سقوط داده است.

آنها گفته اند که بررسی‌ها شان بر اساس اطلاعات ماهواره‌ای، الکترونیکی و رادار است.

ایران این را رد کرده که حملۀ راکتی باعث سقوط طیاره شده است و گفته که این‌گونه سناریو بی‌معنی است.

طیارۀ شرکت هوایی بین‌المللی اوکراین صبح روز چهارشنبه اندکی پس از پرواز از میدان هوایی امام خمینی در تهران سقوط کرد و تمام سرنشینان آن جان خود را از دست دادند.

طیارۀ مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین که با دست‌کم ۱۷۶ سرنشین در خاک ایران سقوط کرده بود

این طیاره به کییف پایتخت اوکراین می‌رفت.

این سانحه چند ساعت پس از آن رویداد که ایران پایگاه نظامی امریکا را در عراق هدف حملۀ راکتی قرار داد.

ایران در پاسخ به‌کشته شدن قاسم سلیمانی دست به این اقدام زد.

قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران

سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در حملۀ هوایی امریکا جمعه گذشته در نزدیک میدان هوایی بین‌المللی بغداد پایتخت عراق کشته شد.

پیش از اظهارات این دو مقام ایالات متحده، یک مقام ارشد امنیتی اوکراین نیز گفته بود که حملۀ راکتی شاید یکی از علت‌های سقوط طیارۀ این کشور باشد.

اولِکسی دانیلوف منشی شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین به روز پنج‌شنبه در گفتگو با بخش اوکراینی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت: "امکان هر سناریو را از نظر دُور نمی‌گذاریم. ماموریت بررسی‌کنندگان ما این است که بررسی کنند چه اتفاقی آنجا افتاده؟ در بارۀ هفت مورد از علت احتمالی سقوط طیاره بررسی می‌کنیم که چهار مورد آن علنی و سه مورد دیگرش تا حال محرم است."

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده هرچند ایران را در این سانحه هوایی، مستقیماً مسئول ندانسته اما این ادعای مقام های آن‌کشور را رد کرده که طیاره مسافربری اوکراین در نتیجۀ مشکل فنی سقوط کرده است.

۱۰ شهروند افغانستان، ۷۶ ایرانی، ۱۱ اوکراینی، ۶۳ کانادایی، ۱۰ شهروند سویدن، ۳ جرمن و ۳ بریتانیایی شامل قربانیان اند.

ولادیمیر زیلنسکی رئیس جمهور اوکراین در مکالمۀ تلیفونی با محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به‌روز پنج‌شنبه گفته است که کییف می‌خواهد تا این رویداد به‌گونۀ شفاف و همه جانبه بررسی و عوامل آن روشن شود.

دو رئیس جمهور با خانواده‌های قربانیان این سانحۀ هوایی ابراز همدردی کرده اند.

به اساس خبرنامۀ ریاست جمهوری افغانستان، رئیس جمهور غنی ابراز امیدواری کرده که مقام‌های ایرانی جعبۀ سیاه طیاره را در اختیار تیم‌های بررسی کننده قرار دهند.