در یک انفجار در کندهار دو سرباز امریکایی کشته و دو تن دیگر زخمی شدند

دو عسکر امریکایی در جنوب افغانستان کشته و دو تن دیگر زخمی شده اند.

براساس اعلامیۀ دفتر مطبوعاتی مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان، این رویداد دیروز (شنبه چهارم جنوری) در نتیجۀ انفجار ماین کنار سرک بر یک واسطه نظامی در ولایت کندهار صورت گرفت.

حیات الله حیات والی کندهار شام گذشته با اشاره به این رویداد به رادیو آزادی گفت: "قبل از ظهر امروز بر یک گزمۀ تانک‌های امریکایی در منطقۀ حقبر کاریز در ولسوالی دند این ولایت ماین کنار سرک منفجر شد، متأسفانه در نتیجۀ آن دو عسکر امریکایی کشته و دو تن دیگر زخمی شدند."

طالبان فوراً مسئولیت این رویداد را به عهده گرفتند.

این عساکر در چوکات مأموریت حمایت قاطع ناتو فعالیت داشتند و نخستین عساکر امریکایی اند که در سال ۲۰۲۰ میلادی در افغانستان کشته می‌شوند.

در سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۲ نظامی امریکایی در اثر رویداد‌های مرتبط رزمی در افغانستان جان‌های‌شان را از دست دادند. بعد از سال ۲۰۱۵، سال ۲۰۱۹ میلادی برای نیروهای امریکایی در افغانستان مرگ‌بارترین سال بوده است.

در حال حاضر حدود ۱۲ هزار نظامی امریکایی در افغانستان مستقر اند، در حالیکه تعداد این نیروها در سال ۲۰۱۱ میلادی به حدود ۱۰۰ هزار تن می‌رسید.

بعد از آنکه بارک اوباما رئیس جمهور سابق ایالات متحده، خروج ده‌ها هزار نظامی امریکایی را از افغانستان اعلام کرد، ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۱۴ میلادی مأموریت رزمی‌اش را در افغانستان، پایان داد.

طالبان در حالی به حملات‌شان بر نیروهای امریکایی ادامه می‌دهند که تا اکنون چندین دور گفت‌وگو را با زلمی خلیلزاد نماینده خاص وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان انجام داده اند.

مذاکرات میان هیئت امریکایی با نماینده های گروه طالبان در قطر. March 12, 2019

گفت‌وگو بین هیئت امریکایی و نمایندگان طالبان با وقفه‌های نیز همراه بوده است. پس از حدود ده ماه گفت‌وگو که به گفتۀ کارشناسان سیاسی نتایج محسوس در قبال نداشت، دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در ماه سپتمبر سال ۲۰۱۹ میلادی بعد از یک حملۀ طالبان که در نتیجۀ آن دوازده تن به شمول یک عسکر امریکایی در کابل کشته شدند، گفت‌وگوها با این گروه را متوقف ساخت.

این گفت‌وگو‌ها، چندی قبل دوباره در قطر آغاز شد، اما فقط برای چند روز ادامه یافت و بعد از یک حملۀ خونین طالبان، دوباره متوقف شد.

امریکا از طالبان خواسته است، تا خشونت‌ها را کاهش داده، گفت‌وگو‌های مستقیم را با حکومت افغانستان آغاز کنند، اما طالبان تا هنوز این درخواست را نپذیرفته اند.