شماری از نمایندگان غور خواستار ساخت شاهراه کابل-هرات شدند

ولسی جرگه افغانستان

شماری از مردم و نمایندگان غور و حوزه غرب افغانستان در نشست اعتراضی در حاشیه جلسه عمومی ولسی جرگه، خواستار ساخت شاهراه کابل-هرات از طریق غور شدند.

آنها بر این نکته تأکید کردند که عدم ساخت این شاهراه، باعث عدم توسعه و محرومیت ولایت غور شده است.

عطامحمد دهقانپور یکی از این نمایندگان قطعنامه نمایندگان ولایت غور و حوزه غرب کشور در این جلسه خواند. در بخشی از قعطنامه آمده است: "ما شاملین جلسه از حکومت می‌خواهیم که بدون تعلل و تبعیض، تخصیص ۱۰۰ کیلومتر اسفالت سرک کابل -غور و غور-هرات را شامل بودجه مالی سال ۱۳۹۹ سازد. همچنین از نمایندگان مردم افغانستان تمنا داریم تا زمانی که حکومت تخصیص ۱۰۰ کیلومتر سرک اسفالت شاهراه مرکزی را شامل بودجه مالی سال ۱۳۹۹ کند، بودجه را تصویب ننمایند."

آرشیف

به گفته نمایندگان ولایت غور، این شاهراه کابل-هرات از طریق غور با حدود ۷۰۰ کیلومتر طول از طریق غور، بامیان، میدان، کوتاه‌ترین راه بین پایتخت و غرب کشور است.

نمایندگان معترض می‌گویند حکومت در سال‌های گذشته وعده اسفالت ۱۰۰ کیلومتر این جاده را داده بود، اما تا حال این وعده عملی نشده است.

این در حالی است که شماری از نمایندگان از جمله نمایندگان غور در نشست عمومی روز شنبه ولسی جرگه، از مشکلات و نبود توازن در بودجه سال ۱۳۹۹ انتقاد کردند.

در همین حال، تصویب بودجه ملی سال ۱۳۹۹ به دلیل اختلاف نظر بر سر رعایت توازن هنوز تصویب نشده. رحمان رحمانی، رئیس ولسی جرگه در نشست عمومی مجلس گفت: "کمیسیون مالی و بودجه به روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه با تمام کمیسیون‌ها و رهبری وزارت مالیه مشترکاً کار کنید و به روز چهارشنبه، که آخرین روز می‌باشد، سرنوشت بودجه را مشخص می‌کنیم."

تلاش کردیم نظر وزارت مالیه را در خصوص درخواست مردم و نمایندگان غور در خصوص بودجه، در این گزارش داشته باشیم، اما این تلاش‌ها به نتیجه نرسید.

این بار نخست نیست که نمایندگان ولسی جرگه از غیرمتوازن بودن بودجه ملی در ولایات شکایت می‌کنند، بلکه در سال‌های گذشته نیز چنین انتقاد‌های مطرح شده بود.