کمیسیون شکایات:‌ تا اکنون ۴۷۰۰ درخواست استیناف‌خواهی ثبت شده اند

اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان

کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان می‌گوید تا اکنون ۴۷۰۰ درخواست استیناف‌خواهی در این کمیسیون ثبت شده است.

مقامات این کمیسیون می‌گویند بیشتر موارد استیناف‌خواهی در مورد آرای بدون اطلاعات بیومتریک، تفاوت آرا و آرای پیش از وقت ثبت شده‌اند.

محمدقاسم الیاسی، منشی و سخنگوی این کمیسیون روز یکشنبه (۲۹ جدی) در کابل به خبرنگاران گفت که ممکن این رقم بیشتر شود.

او افزود: "حدود ۴۷۰۰ قضیه اسیتناف‌خواهی ثبت شده است. این رقم در حال تغییر است، بخاطری که به یکی از ولایات روز پنجشنبه ابلاغیه داده شده است. احتمال دارد که در این ولایت استیناف‌خواهی صورت گیرد. این قضایا از سوی تیم‌های ثبات و همگرایی، دولت‌ساز و صلح و عدالت اسلامی ثبت شده‌اند."

آقای الیاسی افزود که بیشتر قضایای استیناف‌خواهی از طرف تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی به ثبت رسیده است.

محمد قاسم الیاسی منشی و سخنگوی کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان

هر چند مرحله سه روزه استیناف‌خواهی که به روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد، دیروز شنبه به پایان رسید، اما به گفته مسئولان این کمیسیون برای شماری از ولایات ابلاغیه با تأخیر رسیده و این روند تکمیل نشده است.

کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی می‌گوید که روند طبقه‌بندی قضایا آغاز شده است و تا دو روز دیگر تکمیل می‌شود.

مقام‌های این کمیسیون می‌گویند جزئیات ۵۳۷۸ محل رأی‌گیری را که باید بازشماری شود، به کمیسیون مستقل انتخابات سپرده اند.

کمیسیون مستقل انتخابات نیز می‌گوید کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی اطلاعات محلات رأی‌دهی ۱۹ ولایت را به این کمیسیون فرستاده است.

ذبیح سادات سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفت: "کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی روز گذشته معلومات ۱۹ ولایت را با کمیسیون مستقل انتخابات شریک کرد. در برخی از این معلومات مشکلاتی وجود داشت که برای اصلاح دوباره به کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی فرستاده شده است."

ذبیح سادات سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات

در همین حال هر چند ثبت قضایایی در مرحله استیناف‌خواهی از سوی تیم‌های انتخاباتی برخی نهادهای ناظر انتخاباتی را نگران کرده، اما این نهادها بر تأمین عدالت تأکید دارند.

یوسف رشید رئیس اجرائی انتخابات آزاد وعادلانه افغانستان (فیفا) گفت:‌ "زیاد امیدوار نیستم که کمیسیون مرکزی شکایات انتخاباتی در این وقت اندک در مورد این تعداد قضایا تصمیم‌گیری کند، این به وقت بیشتر نیازدارد که می‌تواند در اعلام نتایج نهایی تأخیر بیاورد."

یوسف رشید رئیس اجرائی انتخابات آزاد وعادلانه افغانستان (فیفا)

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم ماه میزان سال جاری برگزار شد، اما به دلیل جنجال‌های انتخاباتی تا حال کمیسیون‌های انتخاباتی موفق نشده‌اند که به اعلام نتایج نهایی دست پیدا کنند.