مقام‌ها: کار عملی پروژه تاپی در سال جاری میلادی آغاز می‌شود

آرشیف

وزارت مالیه افغانستان می‌گوید قرار است کار عملی پروژه انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند موسوم به تاپی در ربع اول سال ۲۰۲۰ میلادی از ولایت هرات آغاز شود.

شمع‌روز خان مسجدی، سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی می‌گوید که پیش‌نویس طرح استملاک زمین برای پروژه تاپی نیز آماده شده‌است.

او گفت: "کار عملی این پروژه از ولایت هرات در ربع اول و یا ربع آخر سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد. این یک گپ مهم برای مردم افغانستان است. دولت افغانستان نیز آمادگی خود را می‌گیرد که چگونه کارهای خود را آغاز کند."

آقای مسجدی هم‌چنین می‌گوید که همایون قیومی سرپرست وزارت مالیه در دیدار با محمد مراد امانوف رئیس اجرائیه پروژه انتقال خط انتقال گاز تاپی گفته که پیش‌نویس قانون استملاک زمین برای انتقال این پروژه آماده شده و به وزارت عدلیه افغانستان فرستاده شده‌است.

او در این دیدار گفته است که این پیش‌نویس برای تصویب به زودی به پارلمان این کشور فرستاده می‌شود.

به‌گفته او، در این دیدار تأکید شده که حکومت افغانستان از پیش برنامه‌ها و راهکارهایش را برای بهره‌گیری از گاز تاپی آماده کرده‌است.

قابل یادآوری است که طول لوله انتقال گاز طبیعی ترکمنستان از راه افغانستان به پاکستان و هند به ۱۸۱۴ کیلومتر می‌رسد که ۸۱۶ کیلومتر آن از هرات، فراه، نیمروز، هلمند و کندهار انتقال داده می‌شود.