امریکا: کمک‌های بشری به ایران از مجرای جدید ارسال شد

بیرق ملی ایالات متحده امریکا

ایالات متحده به روز پنجشنبه (۳۰ جنوری) از ایجاد یک مجرای جدید ارسال کمک‌های بشری به ایران خبر داد و گفت که معاملات به نفع بیماران ایرانی با استفاده از یک میکانیزم به همکاری سویس خارج از دایرۀ حکومت ایران، موفقانه اجرا شد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده امریکا در یک خبرنامه گفت که این کانال برای صادرات کالا‌های بشردوستانه به مردم ایران ایجاد شده و با این سیستم، اطمینان حاصل می‌شود که هیچ درآمد یا پول به ایران منتقل نمی‌شود.

واشنگتن، تهران را متهم می‌کند که از چنین کانال‌ها برای فساد و ترویج تروریزم استفاده کرده است.

برایان هوک نماینده ویژه ایالات متحده برای ایران دیروز در نشست خبری در واشنگتن گفت که فروش و تحویل‌دهی داروی درمان سرطان و دارو‌های پیوند اعضا به ایران تکمیل شد.

او افزود: "چند ماه پیش ما اعلام کردیم که با سویس روی ایجاد یک کانال مالی جدید برای انتقال کالا‌های بشردوستانه کار می‌کنیم. از شرکت‌ها می‌خواهیم که از معافیت در روِش تحریم‌های ما در زمینۀ مواد غذایی، دوا، وسایل طبی و محصولات زراعتی سود ببرند. این بسیار یک چیز خوب است که ایرانی‌هایی که به بیماری سرطان مبتلا هستند و بیماران این کشور که به پیوند اعضا نیاز دارند حالا از طریق این کانال به امکانات تداوی دسترسی می‌یابند."

او در ادامه گفت ایالات متحده مصمم است که زمینۀ دسترسی مردم ایران به مواد غذایی، دارو‌های ضروری و دیگر کالا‌های بشردوستانه را فراهم کند.

آقای هوک در عین حال ادعا کرد که ۱.۱ میلیارد دالر که برای تهیه وسایل طبی در نظر بود پارسال در ایران ناپدید شد.

ظاهراً این مقدار پول به گفته وزارت خزانه‌داری امریکا برای تمویل "اهداف نابخردانه" استفاده شده است.

نماینده ویژۀ ایالات متحده برای ایران از افزایش تحریم‌های امریکا بر تهران نیز خبر داد و گفت که تحریم‌های تازۀ واشنگتن علیه سازمان اتمی ایران و علی اکبر صالحی رئیس این سازمان وضع شده است.