خلیلزاد با وزیر خارجه و لوی درستیز پاکستان دیدار کرد

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان (راست) حین دیدار با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان

زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان در اسلام آباد با شاه محمود قریشی وزیر خارجۀ پاکستان در بارۀ صلح افغانستان صحبت کرده است.

در خبرنامۀ وزارت امور خارجه پاکستان آمده که خلیلزاد معلومات تازه در بارۀ روند گفتگو های صلح را با وزیر خارجۀ پاکستان شریک ساخته است.

به گزارش رادیو مشال رادیو آزادی، خبرنامه به نقل از قریشی گفته که با امضای توافق میان امریکا و طالبان راه برای مذاکرات بین الافغانی هموار خواهد شد.

زلمی خلیلزاد پس از دیدار با شاه محمود قریشی با قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی پاکستان هم دیدار داشته است.

گفته می‌شود هر باری که خلیلزاد در گفتگو ها به مشکلات روبه‌رو شود به پاکستان می‌رود و با مقام‌های این کشور ملاقات می‌کند.

اما سوال در اینجاست که خلیلزاد در مذاکرات به چه مشکلی روبه‌رو شده تا بازهم با مقام‌های پاکستان دیدار کند؟

در این حال ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو سه‌شنبه (هشتم دلو) در بروکسل میزبان زلمی خلیلزاد بود.

آقای ستولتنبرگ در تویتر نوشت که ناتو برای حمایت و فراهم‌سازی شرایط صلح در افغانستان متعهد است.

از جانب دیگر نیکولاس کی نمایندۀ ملکی ناتو برای افغانستان روز پنجشنبه در دیدار با خلیلزاد و اسکات میلر قوماندان عمومی نیرو‌های بین‌المللی در افغانستان، هم حضور داشتند.

آقای کی، در یک پیام ویدیویی در تویترش در این مورد جزئیات داد.

او گفت: "سفیر خلیلزاد در مورد تلاش‌هایش برای رسیدن به توافق صلح با طالبان به متحدان ناتو معلومات داد. متحدان هم بار دیگر از تلاش‌های آقای خلیلزاد حمایت‌شان را اعلام کردند. آن‌ها هم‌چنان پشتیبانی‌شان را از مأموریت فعلی حمایت قاطع ابراز کردند."

تلاش‌های صلح افغانستان در حالی در مقر ناتو به بحث گرفته می‌شود که زلمی خلیلزاد پیش از این گفتگو‌های با نماینده‌های طالبان در قطر داشته، اما نتیجۀ این گفتگوها تا هنوز معلوم نیست.

زلمی خلیلزاد نمایندۀ وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان در ماه جولای سال ۲۰۱۹ در مورد اینکه توافق با طالبان روی محور کدام مسایل می‌چرخد گفته بود که چهار مسلۀ در موافقتنامۀ صلح مطرح است.

آقای خلیلزاد گفت، این چهار مسئله عبارت از مبارزه با تروریزم، حضور نیرو های امریکایی در افغانستان، گفتگو مستقیم میان طالبان و حکومت افغانستان و آتش‌بس.