فیروز: برای انتقال محصلان افغان از چین آمادگی‌ها اتخاذ شده‌اند

فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان

فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان می‌گوید آمادگی کامل برای انتقال محصلان افغان را از چین گرفته است و ریاست جمهوری طیاره‌یی را نیز برای انتقال آن‌ها چارتر کرده است.

وزیر صحت عامه گفت ۴۱ تن از محصلان افغان که در شهر ووهان چین مصروف فراگیری آموزش هستند و با خانواده‌های شان در آن شهر زندگی می‌کنند تا هنوز به این ویروس مبتلا نشده‌اند.

فیروز الدین فیروز روز یکشنبه (۱۳ دلو) در نشست خبری گفت که برای انتقال محصلان افغان از چین به کشور آمادگی‌های لازم گرفته شده است و ریاست جمهوری طیاره‌ای را نیز برای انتقال آن‌ها آماده کرده است.

او گفت:‌ "دولت افغانستان و وزارت صحت تلاش می‌ورزد تا افغان‌ها را از چین به کشور انتقال دهد. ریاست جمهوری طیاره‌ای چارتر نیز آماده کرده است، تیم صحی ما نیز آماده است تا به ووهان چین برود و محصلان ما را انتقال دهد. ما اینجا زمینۀ قرنطین را نیز فراهم کرده‌ایم."

آقای فیروز همچنان گفت پیشنهاد سازمان صحی جهان این است تا هنگامی‌که حالت اضطرار در چین پایان نیافته اتباع کشورها را از شهر ووهان آن کشور به برون انتقال ندهند.

آماده ساختن ۳۰۰ بستر احتیاطی در افغانستان برای بستری کردن بیمارانی که احتمالاً از چین بازگشت کنند از کارهایی است که وزارت صحت می‌گوید تا کنون انجام داده است.

با این همه آمادگی‌ها، این وزارت می‌گوید انتقال ۴۱ تن از محصلان با خانواده‌های شان از چین می‌تواند زندگی ۳۰ میلیون تن دیگر را در افغانستان با تهدید روبه‌رو کند.

در این میان داوود الطاف نمایندۀ سازمان صحی جهان در این نشست از انتقال این ویروس به افغانستان نگران است.

کنفرانس مطبوعاتی فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان با داود الطاف نماینده سازمان صحی جهان حین کنفرانس مطبوعاتی در کابل.

او گفت: "معاینات ما صد در صد اطمینانی نیست تا ما مطمئن شویم. ممکن است و ما شانس این را می‌بینیم که واقعات داخل کشور شود با وجودی‌که معاینات جدی بوده و تا اکنون مؤثر نیز بوده است."

با این همه از هفتۀ گذشته تا کنون ۲۶۲ تن از چین به افغانستان آمده اند که ۲۳۳ تن آنان شهروندان افغانستان هستند و تاکنون تشخیص نشده است که به ویروس کرونا مبتلا باشند.

در این میان شماری از محصلانی که در نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا در چین، از آن کشور به افغانستان برگشته اند می‌گویند که پس از جدی شدن این بیماری وزارت صحت با آنان تماس گرفته است تا از وضعیت صحی‌شان آگاه شود.

ممتاز یکی از این محصلان که در بخش علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در چین مصروف فراگیری آموزش‌های ماستری بود در این باره می‌گوید: "ما در همان شهر ووهان بودیم زمانی‌که برای ما گفته شد که از بازاری که ویروس از آنجا برخاسته دوری کنیم ما نیز در اتاق‌های ما بودیم. من به هند رفتم و از آنجا به کندهار بازگشتم حالا اینجا هستم البته با امکانات و مصرف خودم آمدم کسی در میدان از من نپرسید که از کجا آمده‌یی نه در هند و نه هم در افغانستان."

با آنکه شیوع این ویروس نگرانی‌های بسیاری از شهروندان به ویژه خانواده‌های محصلان افغان را در چین برانگیخته است اما وزارت صحت عامه می‌گوید خطر این ویروس به آن پیمانه‌یی نیست که زندگی هر فرد مبتلا به این ویروس را به مرگ تهدید کند.

این ویروس تا کنون از دو درصد کل بیماران مبتلا به ویروس کرونا در چین که شمار آنان به بیش از ۳۰۰ تن می‌رسد قربانی گرفته است.

بربنیاد آخرین گزارش‌ها تاکنون بیشتر از ۱۴۳۰۰ تن به ویروس کرونا در چین مبتلا شده اند.