ارگ در پاسخ به جوبایدن؛ 'تاریخ گواه اتحاد افغان‌هاست'

ارگ ریاست جمهوری افغانستان

اظهارات تازه جوبایدن نامزد احتمالی حزب دموکرات ایالات متحده امریکا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ این کشور در بارۀ این‌که "یکپارچه ساختن افغانستان ممکن نیست"، واکنش هایی را در این کشور در پی داشته است.

ارگ ریاست جمهوری می‌گوید که افغان‌ها همواره یک ملت بوده‌اند و تاریخ شاهد اتحاد آن‌ها است.

درانی وزیری معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

درانی وزیری معاون سخنگوی رئیس جمهوری روز یکشنبه (۲۰ دلو) در این باره به رادیو آزادی چنین گفت: "ما برای اینکه اتحاد و اتفاق خود را در شرایط بسیار حساس و در دوره‌های گوناگون تاریخ حفظ کنیم، همیشه به حیث یک ملت واحد در برابر دشمنان افغانستان با هم ایستاده‌ایم و در آینده هم در کنارهم خواهیم ایستاد."

در همین حال وحید عمر مشاور ارشد رئیس جمهوری در امور عامه و استراتژیک در واکنش به اظهارات آقای بایدن در حساب تویترش از کمک‌های امریکا تشکری کرده اما گفته است که ما نیاز نداریم که شما برای ما ملت بسازید و ما از قرن‌ها یک ملت هستیم.

جوبایدن نامزد احتمالی حزب دموکرات امریکا برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور روز شنبه (۸ فبروری)‌ در یک مناظره نامزدان حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا در تلویزیون ای.بی.سی گفته است که متحد ساختن افغانستان ممکن نیست.

او گفته است: "در پیوند به افغانستان باید بگویم که من کاملاً مخالف مفکوره ملت سازی بوده ام، یگانه کاری که ما باید در آن منطقه انجام دهیم مبارزه با هراس افگنی است."

جوبایدن نامزد احتمالی حزب دموکرات امریکا برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور

بایدن گفته است که به عنوان یک سناتور و معاون رئیس جمهوری پیشین به تمام بخش‌های افغانستان سفر کرده و آنچه ممکن است این که دیده شود آنان (هراس افگنان) توانایی راه اندازی حملات را از آن منطقه بر امریکا ندارند.

در همین حال احمد جاوید رووف رئیس کمیسیون امور بین‌الملل مشرانو جرگه می‌گوید که افغان‌ها در برابر دشمنان خود همواره متحد بوده اند: "افغانستان یک ملت قوی و بزرگ است و جهان را تکان داده است. همه ابر قدرت‌ها یعنی انگلیس، شوروی و امریکا در اینجا زورآزمایی کرده اند و شکست خورده اند. افغان‌ها همیشه در مبارزه با دشمن همآهنگ بوده اند."

این سخنان جوبایدن در شبکه‌های اجتماعی نیز واکنش‌های تندی را در پی‌داشته و بیشتر کاربران این شبکه‌ها سخنان او را در بارۀ "ناممکن بودن ملت نشدن افغان ها" رد کرده اند.