شورای حراست و ثبات: نتایج انتخابات با بی‌طرفی و مطابق قانون اعلان شود

آرشیف، بازشماری آرای انتخابات ریاست جمهوری در هرا

شورای حراست و ثبات افغانستان می‌گوید نتایج انتخابات ریاست جمهوری به تمام جوانب سایه افگنده است.

مسعود ترشتوال سخنگوی این شورا روز یکشنبه (۲۰ دلو) در یک نشست خبری گفت، نتایج انتخابات باید با بی‌طرفی کامل و بربنیاد قانون اعلان شود.

او افزود: "ما از کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌خواهیم فیصله نهایی خود را با در نظر داشت اصل بی‌طرفی و عدالت صادر کند از طرف‌های دخیل در انتخابات هم می‌خواهیم که به فیصله‌های عادلانه، بی‌طرفانه و مبتنی بر قانون کمیسیون شکایات انتخاباتی تمکین کنند."

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم میزان سال‌جاری برگزار شد اما تا کنون که نزدیک ۵ ماه از آن می‌گذرد نتایج نهایی آن روشن نشده است.

در عین حال ذبیح سادات سخنگوی کمیسیون انتخابات روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، تاکنون کمیسیون شکایات انتخاباتی فیصله‌هایش را به گونه رسمی در اختیار آن‌ها قرار نداده است.

ذبیح سادات سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات

او افزود: "کمیسیون محترم شکایات انتخاباتی فیصله‌های خود را رسماً به کمیسیون انتخابات روان نکرده و هر گاه این فیصله‌ها به کمیسیون انتخابات برسد بعداً این کمیسیون در باره تحلیل آن کار می‌کند تا مشخص شود که چه تعداد محلات به بازشماری و تفتیش ویژه نیاز دارد. کمیسیون آمادگی کامل دارد."

این در حالیست که چهارشنبه هفته گذشته کمیسیون شکایات انتخاباتی فیصله‌هایش را که بیشتر مربوط به ۳۰۰ هزار رأی جنجالی انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان بود اعلام کرد.

زرمینه حقجو کاکر سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی به رادیو آزادی گفت، بسیار زود این فیصله‌ها را با کمیسیون انتخابات در میان می‌گذارند.

اما خانم کاکر روز گذشته به رادیو آزادی گفته بود که تا پایان روز شنبه این فیصله‌ها به کمیسیون انتخابات فرستاده خواهند شد.

در عین حال یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می‌گوید، اگر وضعیت چنین ادامه یابد این روند یک ماه دیگر هم زمان‌گیر خواهد شد و تمام مسئولیت‌ها به کمیسیون شکایات انتخاباتی راجع می‌شود.