ناتو در مورد عکس‌العمل به سیستم‌های راکتی روسیه بحث می‌کند

وزرای دفاع پیمان ناتو امروز و فردا در شهر بروکسل جلسه برگزار می‌کنند.

وزرای دفاع پیمان ناتو امروز و فردا در بروکسل در مورد عکس‌العمل این پیمان به سیستم‌های راکتی روسیه بحث خواهد کرد.

این نشست در حالی صورت می‌گیرد که قرارداد «آی‌ان‌‌اف» دوران جنگ سرد که روسیه و ایالات متحدۀ امریکا را از اسلحۀ هسته‌ای دارای برد متوسط منع می‌کرد، در سال گذشته از بین رفت.

واشنگتن بعد از وارد ساختن اتهامات بر روسیه که با تخطی از قرارداد «آی‌ان‌اف»، اسلحۀ هسته‌ای دارای برد متوسط را توسعه داده و تعبیه کرده‌است، در سال گذشته میلادی از آن، خارج شد.

این اقدام واشنگتن با پاسخ متقابل مسکو مواجه گردید و نگرانی‌های جدی را در مورد مسابقات جدید تسلیحاتی بین قدرت‌های پیشتاز مسلح با اسلحۀ هسته‌ای در جهان، برانگیخت.

ینس ستولتبنرگ سرمنشی پیمان ناتو دیروز (سه شنبه ۱۱ فبروری) در یک کنفرانس خبری در بروکسل گفت: "متحدان ناتو در برابر تخطی روسیه از قرارداد «آی‌‌ان‌اف»، به‌طور متحدانه خواهند ایستاد.

ینس ستولتبنرگ سرمنشی پیمان ناتو

آقای ستولتنبرگ راکت‌های «۱۹م ۷۲۹» را که به نام راکت‌های «اس‌اس‌سی ۸» نیز شناخته می‌شود، یکی از آزمون‌ها در برابر این پیمان خوانده گفت: "در این اجلاس، به‌طور کل پاسخ این پیمان به سیستم‌های راکتی معمولی و هسته‌ای روسیه که در حال حاضر تعبیه شده و یا در حال توسعه اند، مورد بحث قرار خواهد گرفت."

کی بیلی هاچیسون سفیر ایالات متحدۀ امریکا در پیمان ناتو دیروز در آستانه نشست وزاری دفاع این پیمان در بروکسل به خبرنگاران گفت: "ما این توانایی‌های (دفاع راکتی) را خواهیم داشت. "

کی بیلی هاچیسون سفیر ایالات متحدۀ امریکا در پیمان ناتو

او افزود: "امیدواریم در کوتاه مدت قابل دسترسی باشد، اما من هنوز زمان دقیق آن‌را نمی‌دانم. آن‌ها آزمایش شده، اما هنوز نهایی نشده‌اند. بنابر این، ما توانایی‌هایی را خواهیم داشت که از هر چیزیکه می‌بینیم در حال ساختن در روسیه است، اگر شامل اسلحۀ متعارف، هایپرسونیک و هسته‌ای باشد، دفاع کند. ما بازدارندگی قابل اعتماد در برابر روسیه یا هر نهاد دیگر خواهیم بود که در صدد صدمه رسانیدن به متحدان ما و مطمئناً کشور ما، باشد."

ینس ستولتبنرگ همچنان گفته است: "وزرای دفاع کشورهای عضو پیمان ناتو و متحدان‌شان آیندۀ مأموریت این پیمان را در عراق نیز مورد بحث قرار می‌دهند."

وزرای دفاع پیمان ناتو و شرکای آن‌ها، روز پنجشنبه در مورد تأمین صلح و تعهد دوامدار این پیمان در امنیت افغانستان، بحث کرده، آن‌ها همچنان با وزیر دفاع اوکراین در مورد اصلاحات در آن کشور و حمایت ناتو از اوکراین گفت‌وگو خواهند کرد.