مشکلات صادرات جلغوزه به چین حل شده است

فابریکه جلغوزه در کابل

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان از حل مشکلات صادرات جلغوزه به چین خبر می‌دهد.

از سویی هم، شماری از صادرکنندگان جلغوزه می‌گویند که به علت توقف پروازها، بیش از یک هزار تن جلغوزه در ذخایر انبار شده است.

این در حالی است که صادرات جلغوز به چین به دلیل شیوع ویروس کرونا مدتی متوقف شده بود، اما این صادرات یک‌شنبه هفته گذشته دوباره آغاز شده است.

هر چند صادرات جلغوزه به چین دوباره آغاز شده، اما شماری از تاجران افغان می‌گویند تا کنون مشکلات صادرات جلغوزه به چین حل نشده و آنان صدها هزاردالر زیان دیده‌اند.

جان آقا نوید سخنگوی اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان

این تاجران می‌گویند، با آنکه پروازها بخاطر صادرات جلغوزه به چین آغاز شده، اما مشکلات موجود در این زمینه حل نشده و بیش هزار تن جلغوزه در ذخایر تاجران انبار شده است.

شهزاده زدران تاجر افغان می‌گوید که معادل ۶ میلیون افغانی به چین جلغوزه صادر کرده و هنوز این مقدار پولش را به دست نیاورده است.

او افزود: "از قرارداد جلغوزه که با چنی‌ها داشتم تا شش میلیون افغانی من متضرر شده‌ام. تاجران دیگر هم با چنین مشکل مواجه هستند. ما به چین جلغوزه صادر کردیم، اما زمانی که از خاطر پول خود تلفون می‌کنیم کسی به ما پاسخ نمی‌دهد؛ زیرا تمام مراکز تجارتی‌شان مسدود است."

صادرات کالاهای تجارتی افغانستان از طریق دهلیز های هوايی

نورگل منگل، رئیس مارکیت جلغوزه ولایت خوست در این مورد می‌گوید: "بخاطر همین مشکل حتٰی قیمت هر کیلو جلغوزه در کشور نیز تا ۵۰۰ افغانی کاهش یافته است."

او افزود: "جلغوزه‌ای که قبلاً به چین صادر شده بود، بخاطر مسدود بودن مراکز تجارتی همه‌اش همان‌طور باقی مانده است. در کنار آن بیش از هزار تن جلغوزه در انبارها ذخیره شده و همچنین جلغوزه‌ای که صادر شده تا کنون تاجران پول آن را هم دریافت نکرده‌اند."

به گفته آقای منگل: "اگر روند صادرات جلغوزه سرعت نیابد و این مشکل تا روز ۱۵ ماه حوت سال جاری حل نشود، تمام جلغوزه تاجران به‌خاطر نبود جای مناسب برای نگهداری خراب خواهد شد."

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که صادرات جلغوز به چین به علت شیوع ویروس کرونا مدتی متوقف شده بود، اما این صادرات یک‌شنبه هفته گذشته دوباره آغاز شده است.

ميزان تجارت میان افغانستان و چین به یک میلیارد و پنجاه میلیون دالر در سال می‌رسد.

پیش از این اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفته بود که بر اساس توافق میان شرکت‌های داخلی و شرکت‌های چینی با همانگی معاونیت تخنیکی اداره امور ۶۲ هزار تن جلغوزه ظرف ۵ سال به چین صادر می‌شود.

فابریکه پروسس جلغوزه در کابل

جان آقا نوید سخنگوی این اتاق روز شنبه (۲۶ دلو) به رادیو آزادی گفت: "اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری با مسئولان حکومتی و سفیر چین در کابل صحبت کرده و آنان وعده سپرده‌اند که این مشکل به زودی حل می‌شود."

او افزود: "اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری در این راستا با سفیر چین در کابل ملاقات داشته و از آنها خواسته شده تا یکی از شرکت‌های چنی پروازهای مستقیم را به افغانستان آغاز کند آنها هم وعده دادند که با سیستم هوانوردی خود صحبت می‌کنیم تا این که موضوع صادرات دهلیز هوایی حل شود اما این مسئله آنقدر که تاجران ما از خوست گفتند جدی نیست. مشکل موقتی است. به‌زودی حل می‌شود. هر دو کشور تدابیر خود را می‌گیرند."

آقای نوید همچنین گفت به‌خاطر انتقال پول تاجران افغان از مقامات چینی خواسته شده تا یک نمایندگی بانک چین در افغانستان و یک نمایندگی بانک افغانستان در چین ایجاد شود تا مشکلات پولی تاجران حل شود.