نیویارک تایمز: افغان‌ها پس ازموافقه با طالبان در مورد جزئیات آن نگران اند

شماری از روزنامه‌های جهان

  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز در شمارۀ اخیر خود مقاله‌ای را زیر عنوان" افغان‌ها پس از موافقه با طالبان در مورد جزئیات آن نگران اند" به نشر رسانده‌است.

روزنامه در آغاز مقاله از چندین نگرانی افغان‌ها یاد کرده نوشته است: "تعداد زیاد مردم در بارۀ نکات مبهم این توافق‌نامه به‌شمول خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان، رهایی زندانیان، حقوق زنان و کنترول حکومت، نگرانی دارند."

روزنامۀ نیویارک تایمز می‌نویسد، موافقت‌نامه‌ای که روز شنبه میان ایالات متحده و طالبان امضا شد، حداقل یک جهت آن مشخص است و آن این‌که ایالات متحده و طالبان چیزی را به‌دست آورده‌اند که هر دو مشتاقانه خواهان آن بودند.

یعنی بر اساس جدول زمانی، خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان و این‌که در آینده چه کار‌های صورت گیرد.

اما به نوشتۀ نیویارک تایمز، در این میان مردم افغانستان اند که اتفاق‌های بعدی سرنوشت آن‌ها را رقم خواهد زد، به حاشیه رانده شده‌اند.

زیرا، در موافقت‌نامه امضای شده حکومت آن‌ها کنار زده شده و بسیاری مسایل مبهم باقی مانده‌اند.

نیویارک تایمز می‌نویسد، یکی از موانع در برابر این پروسه که ظاهراً در حدود ۲۴ ساعت گذشته برملا شده این است که ایالات متحده روز شنبه پس از امضای موافقت‌نامه گفت که تا ۱۰م ماه مارچ ۵ هزار زندانی طالبان از محابس حکومت افغانستان و یک هزار اسیر حکومت از قید طالبان رها می‌شوند.

اما به‌گفتۀ روزنامه محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز یک‌شنبه در یک کنفرانس خبری گفت، این، برای آغاز مذاکرات مستقیم با طالبان نباید پیش‌شرط باشد.

اما رئیس جمهور غنی افزود: "مردم ما در مورد صلح به اجماع رسیده‌اند، اما در مورد این‌که برای رسیدن به صلح چه قیمتی بپردازند، هنوز به اجماعِ نرسیده‌اند."

او گفت: "در این باره تا زمانیکه یک توافق حاصل می‌شود، گفت‌وگو صورت می‌گیرد."

  • واشنگتن پُست

روزنامۀ واشنگتن پُست هم در مورد موافقت‌نامه میان امریکا و طالبان مقاله‌ای را نشر کرده و در بخشی از آن توجه را به انتقاد‌های محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان مبذول داشته است.

واشنگتن پُست می‌نویسد، رئیس جمهور اشرف غنی دیروز یک‌شنبه به‌برخی از مواد موافقت‌نامه به‌شمول جدول زمانی جنجالی برای رهایی زندانیان انتقاد کرده‌است.

به نوشتۀ روزنامه انتقاد‌های رئیس جمهور غنی نشان می‌دهد، افغانستان که در بحران جاری داخل مرحلۀ جدید می‌شود، چه چالش‌هایی در پیشرو دارد.

رئیس جمهور غنی گفته که این صلاحیت امریکا نه، بلکه از حکومت افغانستان است که زندانیان طالب را رها کند و یا نه.

غنی افزود که او رهایی ۵ هزار زندانی طالبان را وعده نداده است.

به‌گفتۀ رئیس جمهور غنی، ممکن است در این مورد در جریان مذاکرات با طالبان بحث شود.

اما این موضوع نباید برای آغاز مذاکرات پیش‌شرط پنداشته شود.