نگرانی کمیسیون حقوق بشر از رهایی زندانیان طالبان

شماری از زندانیان طالب در زندان پلچرخی در کابل.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که خبرها در مورد تبادل زندانیان میان حکومت افغانستان و طالبان، نگرانی و پرسش‌های را به وجود آورده‌است.

این کمیسیون در نامۀ به ایالات متحده، طالبان و دولت افغانستان نوشته‌است، در حالی‌که به‌گونۀ منظم از زندان‌های افغانستان نظارت می‌کند، فهرست ۵ هزار زندانی طالبان با کمیسیون شریک ساخته نشده‌است.

در نامه آمده‌است که افزون بر این، کمیسیون حقوق بشر به زندانیانی که در نزد طالبان به‌سر می‌برند، دسترسی ندارد.

بر اساس نامه، تمامی افغان‌ها حق دسترسی به معلومات در مورد روند صلح را دارند.

کمیسیون حقوق بشر گفته است که در میان زندانیان طالبان شاید کسانی هستند که چندین جرم را مرتکب شده‌اند و شمار زیاد غیر نظامیان را هدف قرار داده باشند.

در ادامه سؤالی مطرح شده که قربانیان چگونه به‌عدالت دسترسی خواهند داشت؟

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان دیشب در مورد موضوع زندانیان به رادیو آزادی چنین گفت: " آزادی زندانیان مسئلۀ مهمی است که روی آن در مذاکرات بین‌الافغانی صحبت خواهد شد، اما در کنار آن مهم است که در مورد رابطۀ طالبان با پاکستان وضاحت داده شود، نقش طالبان در تولید و قاچاق مواد مخدر مشخص شود و طالبان روی برقراری آتش‌بس دایمی توافق کنند. پس از آن، در مورد زندانیان هم در مذاکرات جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان بحث خواهد شد."

در بخشی از موافقتنامۀ امریکا و طالبان آمده‌است که تا ۵ هزار زندانی طالبان و ۱ هزار زندانی طرف دیگر یعنی حکومت افغانستان تا ۱۰ مارچ آزاد شوند.

اما محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به روز یکشنبه هشدار داد که به آزاد کردن تا ۵ هزار زندانی متعهد نیست.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به روز دوشنبه (۱۲حوت) گفت که تا زمانی‌که این زندانیان آزاد نشوند، طالبان در مذاکرات بین‌الافغانی اشتراک نخواهند کرد.

در موافقتنامۀ امریکا و طالبان که شنبه در قطر امضا شد، آمده‌است که این مذاکرات در دهم ماه مارچ آغاز خواهد شد.