وزارت دفاع:‌ خروج نیروهای امریکایی نگران کننده نیست

آرشیف، نیروهای امریکایی در ولایت هلمند

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید در حال حاضر ۹۴ درصد طرح و برنامه‌ریزی عملیات نظامی از سوی نیروهای امنیتی افغان عملی می‌شود و در موارد بسیار کم به حمایت نیروهای خارجی نیاز محسوس بوده است.

فواد امان، معاون سخنگوی این وزارت امروز سه‌شنبه (۱۳ حوت) به رادیو آزادی گفت کار برای خوداتکایی کامل نیروهای امنیتی به شدت ادامه دارد.

او افزود: "اگر نیروهای خارجی از افغانستان بیرون شوند، اصلاً قابل نگرانی نیست، زیرا خلای به میان نمی‌آید. در حال حاضر در هیچ جبهه جنگ نیروهای خارجی با نیروهای افغان حضور ندارند. نیروهای امنیتی و دفاعی افغان به گونه مستقلانه عملیات نظامی می‌کنند. تجهیزاتی که نیروهای ما دارند، برای وضعیت کفایت می‌کند."

مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا به تازگی در یک نشست خبری در وزارت دفاع امریکا، خروج نیروهای خارجی از افغانستان را تأیید کرد.

آقای اسپر به خبرنگاران گفت بر بنیاد توافق صلح امریکا و طالبان روند خروج نیروها باید تا ده روز آغاز شود.

در حال حاضر حدود ۱۳ هزار سرباز امریکایی و هزاران تن از نیروهای ناتو و ائتلاف بین‌المللی در افغانستان حضور دارند.

امریکا در توافق‌نامه صلح با طالبان پذیرفته که در ۱۳۵ روز شمار نیروهای امریکایی در افغانستان به ۸۶۰۰ تن کاهش یابد و پس از آن برای ارزیابی اوضاع افغانستان این پروسه متوقف خواهد شد.

امریکا همچنین گفته که در ۱۴ ماه تمامی نیروهای نظامی خود را از افغانستان بیرون می‌کند.

به روز شنبه (۲۹ فبروری) مقام‌های امریکایی و طالبان در قطر توافق‌نامه صلح را امضا کردند که بر بنیاد آن نیروهای امریکایی به گونه کامل از افغانستان بیرون خواهند شد.

همزمان با امضای این توافق‌نامه در کابل نیز افغانستان و امریکا اعلامیه مشترکی برای تأمین صلح در افغانستان صادر کردند.

در اعلامیه آمده که امریکا نیروهای خود را با توجه به عملی شدن توافق‌نامه صلح از سوی طالبان و مشورت با دیگر هم پیمانان بین‌المللی کاهش می‌دهد که این روند تا ۱۴ ماه به پایان خواهد رسید.

براساس این اعلامیه، حالا پرسش این است که روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان نخست از کدام مناطق افغانستان آغاز خواهد شد، آیا این نیروها تجهیزات و دیگر وسایل نظامی خود را با خود خواهند برد و یا به نیروهای امنیتی افغانستان واگذار می‌کنند؟

ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان روز سه‌شنبه (۱۳ حوت) به رادیو آزادی گفت که در این باره چیزی گفته نمی‌تواند که روند بیرون شدن نیروهای خارجی نخست از کدام بخش افغانستان آغاز خواهد شد.

اما شیر محمد کریمی لوی درستیز پیشین افغانستان در پاسخ به این پرسش که آیا نیروهای خارجی تجهیزات و وسایل نظامی خود را نیز از افغانستان خواهند برد و یا نه گفت: "برخی وسایل و تجهیزاتی هستند که به علت داشتن تکنالوژی پیچیده و محرمیت آن به نیروهای امنیتی افغان سپرده نخواهند شد، دیگر همه وسایل فنی، تجهیزات و امکانات باید به نیروهای امنیتی سپرده شوند."

نیروهای امریکایی تا کنون در این باره چیزی نگفته‌اند اما وزارت دفاع افغاستان می‌گوید که این به نیروهای آن کشور ارتباط دارد که تجهیزات نظامی خود را می‌برند و یا برای نیروهای دفاعی افغانستان واگذار می‌کنند.