خلیل‌زاد: افزایش خشونت، تهدیدی برای توافق صلح است و باید به‌‎گونه‌ فوری کاهش یابد

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص ایالات متحده امریکا

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص ایالات متحده برای صلح افغانستان می‌گوید: تشدید خشونت، توافق‌نامه صلح را با خطر مواجه می‌سازد و خشونت‌ها باید هرچه زودتر کاهش بیابد.

خلیل‌زاد دیشب در حساب توییترش نوشت که او دیشب با عبدالغنی برادر مسئول دفتر طالبان در قطر ملاقات کرده و این ملاقات پس از مکالمه تلیفونی میان رئیس جمهور ترمپ و ملا برادر انجام شده است.

به گفته آقای خلیل‌زاد، آن‌ها توافق کرده اند که توافق‌نامه صلح میان ایالات متحده و طالبان می‌تواند راه را برای تامین صلح در افغانستان هموار سازد.

نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در ادامه نوشته که به‌خاطر رسیدن به صلح در افغانستان باید خشونت کاهش بیابد و روی مبادله زندانیان صحبت شود.

زلمی خلیل‌زاد گفت که امریکا متعهد است تا براساس توافق‌نامه میان ایالات متحده و طالبان و همچنان اعلامیه امریکا و افغانستان، روند مبادله زندانیان میان دو طرف را تسهیل ببخشد، او گفته واشنگتن از آزادی شمار بیشتر زندانیان از دو طرف حمایت می‌کنند.

او افزوده که نیاز است تا برای رفع چالش‌های موجود فرا راه گفتگو‌های بین‌الافغانی کار مشترک صورت گیرد.

طالبان اخیراً گفتند که پیش از آغاز گفتگو‌های بین‌الافغانی، حکومت افغانستان پنج هزار زندانی این گروه را آزاد کند و در بدل گروه طالبان هزار زندانی حکومتی را رها خواهد کرد.

اما محمد‌اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به‌تازگی گفت: "طالبان به‌خاطر آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی پیش‌شرط نگذارند و حکومت افغانستان در رابطه به آزادی زندانیان تعهدی نسپرده است.