ویروس کورونا در کنار خطرهای جانی در بخش اقتصادی هم زیان رسانیده است

تاثیر اقتصادی شیوع این ویروس بیشتر به شرکت‌های هوایی آسیب رسانده است.

ویروس کورونا تنها هشدار‌ها و خطرهای جانی را ایجاد نکرده بلکه در بخش اقتصادی هم ضربات شدید وارد کرده است.

بخاطر شیوع ویروس کورونا تخمین شده است که شرکت‌های هوایی تا ۱۰۰ میلیارد دالر ضرر کنند. انجمن بین‌المللی شرکت‌های هوایی دیروز (پنجشنبه) تخمین کرد که بخاطر شیوع این ویروس شرکت‌های هوایی بین ۶۳ تا ۱۱۳ میلیارد دالر درآمد خود را از دست بدهند در حالی که دو هفته قبل گفته شده بود که ضرر شرکت‌های هوایی از ۲۹ میلیارد دالر کمتر خواهد بود.

سرایت این ویروس با این سرعت به کشورهای مختلف در بین مردم ترس ایجاد کرده و سبب شده است که از سیر و سفر دست بکشند. به همین دلیل پروازها خالی حرکت می‌کنند و یا عموماً لغو می‌شوند.

در اول گمان می‌رفت که ویروس کورونا تنها در چین و یا چند کشور محدود باقی خواهد ماند و به اکثر کشورهای جهان سرایت نخواهد کرد اما چنین معلوم می‌شود که این ویروس با سرعت به کشورهای مختلف انتقال کرده و قربانی‌ها را هم داشته است.

کشور‌ها در قدم اول به مردم توصیه می‌کنند که در تجمعات بزرگ اشتراک نکنند. وزارت صحت عامه افغانستان از مردم خواسته است که در سال جاری در جشن نوروز در زیارت‌های منسوب به حضرت علی «کرم‌الله» اشتراک نکنند مخصوصاً در مزار شریف که تجمع مردم در این مراسم هرسال به هزاران نفر میرسد.

در ایران و تاجکستان در اکثر مساجد جامع در شهرهای کلان نماز جمعه لغو شده است. در افغانستان موضوع نماز جمعه و رفتن به زیارتگاه‌ها بسیار حساس است و از همین رو شاید تا حال جرائت نکرده باشند که نماز جمعه را در مساجد بزرگ لغو کنند.

عربستان سعودی قبلاً ویزه عمره را متوقف ساخت و دیروز یک سلسله محدودیت‌ها بر رفتن به زیارت خانه کعبه جاری نمود، طواف و سعی در صفا و مروه به روی زیارت کننده‌گان بسته بود و امروز مسجد الحرام کاملاً خالی است و می‌خواهند تمام صحن و بنای مسجد را شستوشو کنند.

اکثر کشورهای دیگر بر سیر و سفر قیودات وضع نموده اند، افرادی که به کشورهای مانند، چین، ایران، ایتالیا ، کوریای جنوبی و بعضی کشورهای دیگر رفت و آمدکرده اند تحت معاینات جدی قرار گرفته و در قرنطین حفظ می‌شوند.در میدان‌های هوایی و پوسته های عبور سرحدی در بسیار کشورها متخصصین طبی موظف شده اند.