تولید چهارصد عراده موتر و ریکشا در نخستین شرکت تولید موتر در افغانستان

کارخانه تولید موتر و ریکشا در ولایت بلخ

یک شرکت خصوصی برای نخستین بار در افغانستان صدها عراده موتر و ریکشا در داخل این کشور تولید کرده است.

مسئولان کارخانه تولیدی این شرکت می‌گویند به جز ماشین این وسایط، تمام قطعات آن در داخل کشور تولید می‌شود.

مسئولان این شرکت تولیدی می‌گویند که از سال ۱۳۹۵ به این طرف برای تولید و ساخت وسایط، بیش از ۱۵ میلیون دالر سرمایه‌گذاری کرده اند.

ابراهیم هارون، مسئول بخش انجنیری این شرکت به رادیو آزادی گفت که در مدت کمتر از سه سال حدود چهار صد عراده موتر و ریکشا تولید کرده است.

به گفته او، به جز ماشین، همه قطعات موتر و ریکشاهای تولیدی این شرکت ساخت افغانستان هستند.

ابراهیم هارون، مسئول بخش انجنیری شرکت تولید موتر و ریکشا در بلخ

آقای هارون افزود: "ما تا کنون ۷۰ عراده موتر و ۲۸۰ عراده ریکشای ساخت وطن تولید کرده‌ایم. این عراده‌جات قادر به طی نمودن ۶۰ کیلومتر فاصله در ساعت هستند."

به گفته مسئولان شرکت تولیدی موتر و ریکشای ساخت افغانستان، وسایط تولیدی این شرکت قادر به انتقال یک تُن بار و ظرفیت چهار تا به ۸ نفر مسافر را دارد.

اکنون در این شرکت تولیدی موتر و ریکشا در بلخ حدود صد تن کار می‌کنند. دولت تا حال به وسایط تولیدی این شرکت مجوز گردش صادر نکرده است.

مسئولان این شرکت می‌گویند اگر دولت اجازه بدهد، موترها و ریکشاهای تولیدی آن‌ها در بازار عرضه خواهد شد و میزان تولید این شرکت سالانه تا به ۴ هزار موتر و ریکشا خواهد رسید.

فابریکه تولید موتر و ریکشا در بلخ

ابراهیم هارون، مسئول بخش انجنیری این شرکت گفت که با افزایش تولیدات شمار کارمندان آنان تا به ۲ هزار تن خواهد رسید.

کارمندان این شرکت می‌گویند که با مساعد شدن زمینه کار برای‌شان در اینجا، آن‌ها توانسته اند مشکلات اقتصادی خانواده‌های شان را مرفوع کنند.

آنان از حکومت می‌خواهند تا با مساعد ساختن زمینه‌های بهتر تولید و بازاریابی برای تولیدات این شرکت برای صدها تن دیگر نیز کاریابی شود.

فابریکه تولید موتر و ریکشا در بلخ

محمد خالد، کارمند این شرکت به رادیو آزادی گفت: "دولت باید جوازسیر بدهد به تولیدات شرکت و همچنین خط سیر مشخص کند تا تولیدات بیشتر شود و برای مردم زمینه کار بیشتر شود."

موتر و ریکشاهای تولیدی این شرکت تا حالا قیمت‌گذاری نشده‌اند. اما مسئولان این شرکت می‌گویند که با عرضه تولیدات آن، واردات موتر و ریکشا از خارج کمتر خواهد شد.