نیوزویک به نقل از کریس مورفی: ترمپ در توافق صلح با طالبان فریب خورده است

روزنامه‌های جهان

  • نیوزویک

مجلۀ نیوزویک به‌توافق میان امریکا و طالبان تمرکز کرده و به نقل از یک سناتور دموکرات نوشته‌است که رئیس جمهور دونالد ترمپ شاید در این توافق فریب خورده باشد.

سناتور "کریس مورفی" پس از دریافت اسناد محرمانه که در توافق امریکا و طالبان وجود دارد، گفته که نگران وضعیت است.

به‌دنبال امضای این توافق، سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان روز دوشنبه (نهم مارچ) اعلام کرد که شمار نیروهای امریکایی در افغانستان ظرف چهار و نیم ماه، از ۱۳هزار به ۸۶۰۰ تن کاهش خواهد یافت.

کریس مورفی سناتور امریکایی گفته که خروج نیروهای کشورش از افغانستان، پیش از وقت است و او از این ناحیه نگرانی دارد. به‌گفتۀ این سناتور، بر اساس آنچه در سند دیده، دونالد ترمپ فریب خورده‌است.

پیش از این وزیران خارجه و دفاع امریکا گفته بودند که در توافق با طالبان، دو مورد محرمانه وجود دارد. اعضای کانگرس امریکا، متن این توافق را دریافت کرده‌اند و انتظار می‌رود که بحث‌ها در مورد آن در هر دو مجلس کانگرس صورت گیرد.

انتظار می‌رفت که مذاکرات بین‌الافغانی روز سه‌شنبه (دهم مارچ) آغاز شود اما مجلۀ نیوزویک می‌نویسد که گفتگوها میان حکومت و طالبان با برخی چالش‌ها تا هنوز به همراه است.

از یک‌سو طالبان گفتگوها با حکومت را رد کرده‌اند و دولت افغانستان را به‌رسمیت نمی‌شناسند و از جانب دیگر به باور مجله، تمامی پروسه هنگامی در هم شکست که ایالات متحده توافق با طالبان را با وجود اختلاف در مورد رهایی زندانیان امضا کرد.

به‌نوشتۀ نیوزویک، تا هنوز نقش طالبان در آینده سیاسی افغانستان مشخص نشده اما فعالان حقوق زنان نگرانی دارند که نقش طالبان در حکومت، شاید دستاوردهای پس از سال ۲۰۰۱ میلادی را با خطر جدی روبرو کند.

  • دیفنس پُست

نشریۀ دیفنس پُست هم به‌خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تمرکز کرده‌است.

به‌نوشتۀ نشریه، براساس توافق میان امریکا و طالبان، اردوی ایالات متحده خروج نیرو هایش از افغانستان را آغاز کرده‌است.

در ادامه آمده که در حال حاضر حدود ۱۲هزار نظامی امریکایی در افغانستان حضور دارند.

بر اساس توافقی که در قطر امضا شده، نیروهای بین‌المللی در جریان ۱۴ ماه از افغانستان بیرون می‌شوند و در مقابل، طالبان برخی تعهدات امنیتی سپرده‌اند.

در مطلب دیفنس پُست به اظهارات مارک اسپر وزیر دفاع امریکا هم اشاره شده که در اوایل ماه مارچ گفته بود که توافق برای خروج نیروها مشروط است اما او نگفت که آیا طالبان به‌قطع حمله‌ها بر نیروهای افغان هم توافق کرده اند یا نه؟

نشریه همچنان به‌نقل از سخنگوی نیروهای ناتو در افغانستان نوشته که گفته است، با کاهش شمار نیروهای امریکایی در افغانستان، عملیات ناتو بر ضد شبکه‌های تروریستی از جمله القاعده و داعش ادامه می‌یابد.

به‌گفته‌ای این مقام، ناتو به‌حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در عملیات شان در برابر القاعده، داعش و سایر گروه‌های تروریستی ادامه خواهد داد.