محقق: تلاش‌ها برای ایجاد شورای مصالحه از سوی احزاب ادامه دارد

آرشیف، نشست برخی از سیاسیون افغان در کابل

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان می‌گوید که تلاش‌ها برای ایجاد شورای مصالحه از سوی احزاب و سیاسیون ادامه دارد.

در حالی‌که دفتر ریاست جمهوری مشغول تشکیل هیئت فراگیر برای مذاکرات با گروه طالبان است، شماری از چهره‌های سیاسی و احزاب آستین برزده‌اند تا شورایی را تحت عنوان "شورای عالی مصالحه" ایجاد کنند.

محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان می‌گوید که مدیریت کارهای هیئت مذاکره‌ کننده با طالبان از صلاحیت‌های این شورا خواهد بود.

آقای محقق روز یکشنبه (۲۵ حوت) در صحبت با رادیو آزادی با آن‌که در این باره توضیح نداد، اما گفت که این شورا زیر چتر ارگ نخواهد بود و تلاش می‌شود تا نماینده ارگ نیز در ترکیب آن حضور داشته باشد.

برگزاری دو تحلیف و تأثیرات آن بر مذاکرات بین‌الافغانی

این در حالی است که در چهار روز اخیر گزارش‌ها از برگزاری دو نشست شماری از رهبران احزاب و چهره‌های تأثیرگذار سیاسی در کابل پخش شده است.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین حین دیدار با عبدرب رسول سیاف رهبر سابق جهادی

در گزارش‌ها آمده که حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، گلبدین حکمتیار، عبدالله عبدالله، محمد محقق، کریم خلیلی، صلاح‌الدین ربانی، انوارالحق احدی، سید حامد گیلانی و برخی چهره‌های دیگر در این نشست‌ها شرکت کرده بودند.

در کنار برخی مسایل سیاسی دیگر، ترکیب هیئت مذاکره‌ کننده با طالبان و تشکیل شورای مصالحه از بحث‌های عمده این نشست خوانده شده است.

حاجی دین‌محمد معاون شورای عالی صلح و از اشتراک‌کنندگان این نشست‌ها به رادیو آزادی گفت که شورای مصالحه فراگیر خواهد بود، اما به گفته او تا هنوز کار تشکیل آن نهایی نشده است.

او افزود: "هیئت مذاکره‌کننده با طالبان به این شورا گزارش خواهد داد و از این شورا هدایت به دست خواهد آورد. تمام فیصله‌هایی که در مذاکرات با طالبان صورت می‌گیرد، از دید این شورا خواهد گذشت. نظر عمومی این است که حکومت نیز در ترکیب آن خواهد بود."

ارگ ریاست جمهوری تا حالا در باره تلاش‌ها برای تشکیل شورای مصالحه ابراز نظر نکرده، اما پیش از این گفته که نماینده‌های احزاب سیاسی در ترکیب هیئت مذاکره‌کننده با طالبان حضور نخواهند داشت.

در همین حال، وحید عمر مشاور امور عامه و استراتژیک رئیس جمهور افغانستان می‌گوید که فهرست هیئت مذاکراه کننده با طالبان تکمیل شده و همزمان با مشخص شدن زمان مذاکره اعلان خواهد شد.

وحید عمر مشاور امور عامه و استراتژیک رئیس جمهور افغانستان

او گفت: "فهرست نهایی است اما جزئیات آنرا هنگامی که زمان مذاکره مشخص شود اعلام می‌کنیم."

محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در (۱۹ حوت) در جریان مراسم تحلیفش گفته بود که هیئت مذاکره‌کننده با طالبان به تاریخ (۲۰ حوت) اعلام خواهد شد.

اما تا هنوز از این هیئت خبری نیست و گفته می‌شود که اختلاف میان برخی از چهره‌های سیاسی و ارگ ریاست جمهوری در مورد تشکیل و رهبری این هیئت باعث تأخیر ایجاد آن شده است.