افزایش فارم‌های مرغداری در ولایت بدخشان

فارم مرغداری در ولایت بدخشان

در سال‌های اخیر در ولایت بدخشان زمینه پرورش مرغ و تولید گوشت و تخم مرغ توسعه چشم‌گیری داشته است.

مسئولان ریاست زراعت بدخشان به رادیو آزادی می‌گویند که در این ولایت ۱۶۲ فارم مرغداری ایجاد شده که هر یک توانایی پرورش همزمان حدود ۵۰۰۰ هزار مرغ را دارد.

یکی از این مرغداری‌ها در حومه شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان دستگاه چوچه‌کشی و کشتارگاه دارد.

خان‌جان مسئول این فارم امروز دوشنبه (۲۶ حوت) به رادیو آزادی گفت قبل از این که مرغ‌ها را به کشتارگاه ببرند، تیم صحی ریاست زراعت و اتاق پیشه‌وران مرغ‌ها را بررسی می‌کند تا به امراض مبتلا نباشند.

رادیو آزادی در فیسبوک

او گفت:‌ "ما در اینجا هم فارم مرغداری داریم و هم کشتارگاه. قبل از این که ما مرغ را به کشتارگاه ببریم، از سوی تیم صحی ریاست زراعت واتحادیه پیشه‌وران چک می‌شود و ما حفظ‌الصحه را همیشه در نظر می‌گیریم. ما یک کیلو گوشت را به دکاندار ۱۷۰ افغانی می‌فروشیم. دکاندار ۲۰۰ افغانی به مردم می‌فروشد."

از سوی هم علیشاه عزیز، داکتر ریاست زراعت بدخشان به رادیو آزادی گفت که هر مرغ قبل از کشتن از لحاظ سلامت بررسی می‌شود پس از کشته شدن مهر می‌شود.

فارم مرغداری در ولایت بدخشان

به گفته آقای عزیز، اگر مرغ و تخم‌مرغ قبل از فروش مهر نداشته باشد، گوشت جمع‌آوری می‌شود و مسئولان فارم‌ها و فروشنده آن جریمه نقدی خواهند شد: "ما بخاطر جلوگیری از انتشار ویروس از حیوان به انسان، مرغ‌ها را قبل از کشتن معاینات فیزیکی می‌کنیم. مرغی که به امراض گرفتار باشد، حق کشتن آن مرغ را ندارند. مرغ‌ها بعد از چک صحی تاپه زده می‌شوند تا مردم به راحتی استفاده کنند."

رادیو آزادی در تویتر

نعمت‌الله غنی‌زاده مسئول اتاق پیشه‌وران در ولایت بدخشان به رادیو آزادی گفت مرغی که از چهار کیلو بالا طول داشته باشد، اجازه کشتنش را نمی‌دهند: "ما ۱۶۲ فارم در ولسوالی کشم، در شهر فیض‌آباد و ولسوالی بهارک داریم. ما برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا اینجا در شهر فیض‌آباد یک کشتارگاه ساختیم. در اینجا مرغ کشتار می‌شود و به نرخ مناسب به بازار عرضه می‌شود. ایجاد این فارم‌ها زمینه کار را برای بیشتر از ۹۰۰ نفر در بدخشان فراهم کرده است."

مسئولان اداره زراعت بدخشان تأکید دارند که گوشت مرغ بازار این ولایت بررسی