حمله‌ زابل؛ مرگ‌بارترین حمله پس از توافقنامه میان امریکا و طالبان

آرشیف

حمله اخیر مخالفان مسلح بر نیروهای امنیتی افغان در ولایت زابل مرگ‌بارترین حمله پس از توافقنامه آوردن صلح میان امریکا و طالبان خوانده می‌شود.

حالا کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه می‌گوید که انجام این حمله دو دستگی گروه طالبان در قبال توافقنامه صلح با امریکا را نشان می‌دهد و می‌تواند که به روند صلح آسیب برساند.

میر حیدر افضلی، رئیس این کمیسیون روز شنبه (۲ حمل) در این مورد به رادیو آزادی چنین گفت: "این حمله نشان می‌دهد که طالبان در صف واحد قرار ندارند برخی آن‌ها پابند به توافقنامه صلح بوده، اما جمع دیگری به حمله‌های خود ادامه می‌دهند. یعنی همه‌ای طالبان پابند به توافقنامه آوردن صلح نیستند. در عین حال برخی گروه‌های فعال دیگر نیز مخالف حکومت هستند".

افراد مسلح پریشب پنج‌شنبه در نزدیکی قلات مرکز ولایت زابل بر پوسته امنیتی شاهراه نیروهای امنیتی و دفاعی افغان حمله کردند.

موقعیت زابل در نقشه افغانستان

رحمت‌الله یارمل، والی زابل به رادیو آزادی گفته است که در این حمله افراد نفوذی طالبان ۲۴ تن از نیروهای اردوی ملی و پولیس کشته شدند.

اما وزارت دفاع افغانستان گفته که در این رویداد ۱۱ سرباز اردوی ملی و ۶ پولیس کشته شده و ۳ تن دیگر ناپدید هستند.

محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان این حمله را نکوهش کرده و با پخش اعلامیه‌ای گفته که این حمله در زمان حساس و سرنوشت‌ساز صورت گرفته است.

در اعلامیه ریاست جمهوری گفته شده که این گونه حمله‌ها فرصت به میان آمده برای رسیدن به صلح را به مخاطره می‌اندازد.

در همین حال محمد داوود کلکانی فعال سیاسی با اشاره به این حمله می‌گوید که همزمان با ادامه جنگ تلاش‌های صلح، پیامد خوبی ندارد.

آقای کلکانی گفت: "در صورتی که آتش‌بس وجود نداشته باشد، مذاکرات صلح نتایج مطلوبی نخواهد داشت. بخاطری که ادامه جنگ و رسیدن به صلح امکان‌پذیر نیست. جانب امریکا باید فشارهای زیادی بر طالبان وارد کند تا آتش‌بس را بپذیرند".

این حمله در حالی صورت گرفت که اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع افغانستان دو روز پیش گفته بود که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان از حالت دفاعی به‌حالت دفاعی فعال برگشته‌اند.

وزارت دفاع از ابراز نظر تازه در این باره خودداری کرد، اما مروه امینی معاون سخنگوی وزارت داخله گفته است که نیروهای امنیتی افغان انتقام این حمله را خواهند گرفت.

هنوز مسئولیت این حمله‌ی خونین را کسی یا گروهی برعهده نگرفته است. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان می‌گوید که این گروه در حال بررسی این حمله است.

اما برخی مقام‌های حکومتی و بیشتر سخنگویان نهادهای امنیتی این حمله را کار طالبان خوانده‌اند.

وحید عمر، مشاور ارشد رئیس جمهور غنی در صفحه توییترش نوشته که مردم با گروهی از قاتلان بی‌رحمی سر و کار دارند که به هیچ ارزش اخلاقی یا توافق کتبی پابند نیست.

همچنین صدیق صدیقی سخنگوی آقای غنی این حمله را کار طالبان خوانده و گفته که این بیانگر تعهد این گروه برای ادامه خشونت و مخالفت با روند صلح است.