افزایش موارد مثبت ویروس کرونا در افغانستان؛ 'شهر هرات قرنطینه شود'

لوله آزمایش ویروس کوید-۱۹

با تشخیص ۱۰ مورد جدید، شمار افراد آلوده به ویروس کرونا در افغانستان به ۳۴ تن رسید.

موارد تازۀ ابتلا شامل سه مورد در هرات، دو مورد در کابل، دو مورد در زابل، یک یک مورد در کندهار، بلخ و غزنی می‌شوند.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت افغانستان گفت، دو فردی که در کابل تشخیص شده‌اند، دیپلوماتان خارجی هستند. به گفته آقای فیروز آن‌ها در خارج از کشور مبتلا شده بودند.

وزیر صحت خواستار قرنطینه کردن شهر هرات و منع رفت و آمد روزانه در این شهر و همچنین وضع محدودیت‌هایی در شهر کابل شد.

فیروز الدین فیروز، وزیر صحت عامه افغانستان

آقای فیروز گفت: "تعداد واقعات مشکوک در شهر کابل ۲۲۰ است که این یک خطر و تهدیدی است که با آن مواجه هستیم. پیشنهاد من این است که شهر هرات قرنطینه شود. در کابل هم تدابیر بسیار جدی گرفته شود."

آقای فیروز در نشست خبری روز یک‌شنبه (۳ حمل) هشدار داد که در دو هفته آینده شمار موارد ابتلا به این بیماری در افغانستان افزایش خواهد یافت.

او برای پیش‌گیری از شیوع بیماری "کوید-۱۹" از مردم خواست که توصیه‌های صحی را جدی بگیرند.

جشن نوروز در ارزگان

آقای فیروز افزود: "پیام‌های ما بسیار ساده است؛ چون واقعات رو به گسترش است. خطرها در شهر کابل جدی است. از هموطنان خود خواهش می‌کنم تا رهنمودهای صحی را جدی بگیرند. در روزهای گذشته دیدیم که با وجود رسانیدن پیام هنوز هم مردم به تفریح می‌روند. تجمعات وجود دارد. هنوز هم به رهنمودهای ساده ما گوش نمی‌دهند، صادقانه می‌گویم که شاید در دو هفته آینده تعداد واقعات افزایش یابد."

از سوی دیگر، وحید عمر، مشاور روابط عامه و استراتژیک محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید که حکومت برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، رژیم کاری ادارات دولتی را تغییر داده‌است.

رژیم کاری ادارات دولتی افغانستان تغییر کرد

به گفته او تا زمان کنترول شدن وضعیت، کارمندان دولتی در دو شفت کاری کار خواهند کرد.

وحید عمر مشاور روابط عامه و استراتیژیک رئیس جمهوری

آقای عمر گفت: "به تمام ادارات دولتی وظیفه سپرده شده در جاهایی که کارمندان خود را نیاز دارند، کارمندان خود را نگهدارند در دفاتر، حتی امکان این وجود دارد یک تعداد کارمندان دولتی که کارشان بسیار ضروری نباشد، رخصت شوند و روزهای کاری میان کارمندان تقسیم شود."

پیش از این حکومت افغانستان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مکتب‌ها، پوهنتون‌ها، مدرسه‌های دینی، سالون‌های عروسی، حمام‌های عمومی و حوض‌های آب‌بازی را تعطیل کرده‌است.

وزیر صحت عامه افغانستان می‌گوید که اگر مردم توصیه‌های صحی برای پیش‌گیری از شیوع ویروس کرونا را جدید بگیرند، انتشار این ویروس تا سه ماه آینده در این کشور کنترول خواهد شد.

توصیه‌های معمول صحی

شیوع ویروس کرونای جدید با نام «کووید-۱۹» از ماه دسمبر گذشته (نزدیک به سه ماه پیش) از شهر ووهان چین آغاز شد. برخی توصیه‌ها برای پیشگیری از ابتلا به این وایروس:

دست‌های خود را با آب پاک و مواد شوینده مانند صابون بشویید و بر دفعات شستن‌ دست‌ها بیفزایید.

در صورت در دسترس نبودن صابون، از مواد ضدعفونی‌کننده حاوی الکل استفاده کنید.

هنگام عطسه و سرفه حتماً دهان خود را بپوشانید؛ اگر دستمالی در دست ندارید، این کار را با حائل کردن بازو انجام دهید و نه کف دست که تماس بیشتری با محیط و دیگران دارد.

از نگهداشتن دستمال‌های استفاده‌شده با خود، خودداری کنید و بلافاصله دور بیندازید.

از دست زدن به صورت خود، به‌ویژه دهان، بینی و چشم خودداری کنید.

از دست دادن و روبوسی بپرهیزید.

از حضور در اماکن عمومی و شلوغ، که احتمال شیوع ویروس در آن‌ها وجود دارد، تا حد ممکن پرهیز کنید.