افتتاح یک باغچه‌ در کابل به یادبود از کودکان قربانی جنگ‌های افغانستان

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان باغچه‌ای را موسوم به (کودکان قربانی جنگ) در برابر این کمیسیون در کابل افتتاح کرد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید در سال ۱۳۹۸ بیش از ۲۷۰۰ کودک در جنگ‌ها در افغانستان قربانی شده‌اند.

این کمیسیون روز یکشنبه (۳ حمل) در مراسم یادبود این قربانیان باغچه‌ای را موسوم به (کودکان قربانی جنگ) در برابر این کمیسیون در کابل افتتاح کرد.

عبدالصبور پدر درد دیده‌ای که در مراسم افتتاح این باغچه شرکت کرده بود، به یاد بود از فرزندانش نهالی غرس کرد.

عبدالصبور پارسال در ۲۲ عقرب سال ۱۳۹۸ دو فرزند ۷ و ۱۲ سالۀ خود را در حمله انتحاری در کابل از دست داد.

عبدالصبور در حال غرس یک نهال به یادبود از دو کودکش که سال گذشته در کابل کشته شدند.

او گفت: "کودکان ما هر لحظه به یاد من و مادرش می‌آیند. روز گذشته دو نهال در کنار قبرشان غرس کردیم. امروز که حقوق بشر نهال‌ها را آوردند، به یاد بودشان غرس کردیم. خداوند صلح بیاورد، بخاطر همین شهدا و کودکان نازنین."

گلچهره مادری است که پسر ۱۷ ساله و چهار عضو دیگر خانواده‌اش در حمله به مراسم عروسی در ماه اسد سال ۱۳۹۸ در کابل کشته شدند، او هم برای غرس کردن نهال در این مراسم یادبود آمده است.

او افزود: "ما در مراسم عروسی در هوتل شهر دوبی آمده بودیم. اعضای فامیل ما پنج نفر که شامل دو برادر شوهرم، و دو پسر شان همراه با پیمان پسرم، که صنف ۹ مکتب بود و بعد از وقت چپس‌فروشی می‌کرد، شهید شدند."

کسانی که فرزندان خود را در جنگ از دست داده‌اند، می‌گویند از جنگ خسته شده‌اند و آرزوی برقراری صلح دارند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان کودکان را آسیب‌پذیرترین قشر جامعه خوانده و گفته که کودکان در افغانستان نسبت به دیگر کشورهای جهان بیشتر آسیب‌پذیر هستند.

سنگی که در آن نام‌های کودکانی که در جنگ‌های اخیر کشته شده اند، حک شده است.

مسئولان این کمیسیون در اقدام نمادین برای جلب توجه طرف‌های درگیر و جامعه جهانی به موضوع حفاظت از کودکان، در باغچه‌ای که افتتاح کردند ۱۲۰ نهال به یادبود از کودکانی که در جنگ کشته شده‌اند، غرس کردند. همچنین نام‌های ۱۲۰ کودک روی تخته سنگ حک شده در این باغچه قرار داده شدند.

نعیم نظری معاون این کمیسیون گفت تنها در سال گذشته ۲۷۳۸ کودک در افغانستان در نتیجه منازعات مسلحانه قربانی شدند. از آن جمله ۴۶۰ کودک کشته و ۲۲۷۸ کودک دیگر زخمی شدند.

نعیم نظری معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

آقای نظری تأکید کرد که قربانیان غیرنظامی جنگ، به ویژه کودکان نباید در گفت‌وگو های صلح نادیده گرفته شوند: "وقتی ما باغچه قربانیان جنگ یا کودکان قربانی را افتتاح می‌کنیم، هر درخت به نام یکی از قربانی‌ها نامگذاری می‌شود؛ چون در آستانه گفت‌وگوهای صلح قرار داریم. مطالبه آشکار کمیسیون را هم مطرح می‌کنیم. مطالبه ما این است که در جریان گفت‌وگوهای صلح حقوق قربانی‌ها نباید نادیده گرفته شود."

آقای نظری گفت طرف‌های درگیر جنگ همواره خواست‌های خود را در بخش حفاظت از جان افراد ملکی به ویژه کودکان نادیده گرفته و اصول حقوق بشردوستانه بین‌المللی را رعایت نکرده‌اند.

این کمیسیون به این باور است که برای رسیدن به صلح پایدار گفت‌وگوها باید قربانی‌محور و شهروندمحور باشد.