'بیش از هزار تن در ۱۳۹۸به اتهام قاچاق مواد مخدر محکوم به مجازات شدند'

آرشیف، شماری از افرادیکه به اتهام قاچاق مواد مخدر در جوزجان دستگیر شده اند.

در حالی که حکومت افغانستان و اداره مبارزه علیه موادمخدر ملل متحد تا حال نتوانسته اند گزارش مشترک شان را در رابطه به میزان کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در سال ۱۳۹۸ نشر کنند، گزارش مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه مواد مخدر نشان می‌دهد که میزان قاچاق مواد مخدر در این سال افزایش یافته است.

خالد موحد سخنگوی مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه موادمخدر به رادیو آزادی گفت، در سال ۱۳۹۸ در کنار قاچاق تریاک و چرس، میزان قاچاق مواد مخدر کیمیاوی نیز به افغانستان افزایش یافته بود.

خالد موحد سخنگوی مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه موادمخدر

او گفت: "در سال ۱۳۹۸ در مقایسه به سال ۱۳۹۷ تعداد قضایا افزایش یافته بود. در سال ۱۳۹۷ هفت صد و ده قضیه به مظنونیت (۱۱۵۳) نفر داشتیم، در حالی که در سال ۱۳۹۸ تعداد قضایا به (۱۰۰۲) قضیه می‌رسید و تعداد متهمین نیز (۱۳۶۴) تن بود. در میان افراد دستگیر شده (۱۰۹) تن آنان کارمندان دولت، (۲۶) زن و دو تبعه خارجی شامل اند."

افراد دستگیر شده از بیست هزار افغانی جریمه نقدی گرفته الی ۳۰ سال حبس محکوم به مجازات شده اند.

بر بنیاد گزارش مرکز عدلی و قضایی، از نزد افرادی که از سوی محاکم این مرکز محکوم به مجازات شده اند، بیش از ده تُن مواد مخدر، شامل هیرویین، تریاک، مورفین، چرس، شیشه، تیزاب، بنگدانه و مشروبات الکُلی بدست آمده است.

هاشم الکوزی عضو کمیسیون مبارزه علیه موادمخدر مشرانو جرگه گفت، تا زمانی که مقامات بلند پایه دولتی و قاچاقبران بزرگ موادمخدر که با مافیای بین‌المللی رابطه دارند، دستگیر نشوند، دستگیری قاچاقبران سطح پایین مشکل مواد مخدر را حل نخواهد کرد.

او گفت: "مقامات بلند پایه در دولت موجود اند که با مافیای مواد مخدر دست دارند و عایدی را که از موادمخدر به دست می آورند، به کشورهای دیگر انتقال می‌دهند، و این افراد همین اکنون نیز در ادارات دولتی کار می‌کنند. این افراد نیز باید دستگیر شوند و به پنجه قانون سپرده شوند."

برای دومین سال پیهم، کابل و ننگرهار دو ولایتی است که بیشترین قضایای قاچاق مواد مخدر در آن‌ها ثبت شده و در سال ۱۳۹۸ از میان افراد بازداشت شده، (۲۲۷) تن افرادی اند که می‌خواستند مواد مخدر را از طریق میدان‌های هوایی کشور به خارج قاچاق کنند.

گزارش: مرسلین ارسلا

Your browser doesn’t support HTML5

'بیش از هزار تن در ۱۳۹۸ به اتهام قاچاق مواد مخدر محکوم به مجازات شدند'