وضع تحریم‌های تازه امریکا بر شرکت‌ها و افراد در ایران و عراق

ایالات متحده امریکا اعلام کرده است که تحریم‌های تازه را علیه ۲۰ شرکت مستقر در ایران و عراق و شماری از مقام‌ها و افراد دیگر وضع کرده است.

وزارت خرانه‌داری ایالات متحده امریکا ‌به روز پنجشنبه (۲۶ مارچ) گفت که ۲۰ شرکت پیشتاز، مقام‌های ارشد و همکاران تجاری‌شان هدف تحریم‌های تازۀ واشنگتن قرار گرفته اند.

این وزارت در بیانیۀ گفته که این شرکت‌ها و افراد در حمایت از سپاه پاسداران ایران و یا به نیابت از نیروی قدس شاخۀ خارجی سپاه فعالیت داشته اند.

به اساس بیانیه، این شرکت‌ها و افراد همچنین متهم اند که کمک کشننده را به شبه نظامیان تحت حمایت ایران در عراق مانند گروه کتائب حزب‌الله و عصائب أهل الحق انتقال می‌دادند.

گفته می‌شود که قاچاق اسلحه به یمن، فروش نفت ایران بالای حکومت سوریه که امریکا بر فروش آن تحریم وضع کرده، تلاش‌های تلبیغاتی و هراساندن سیاست مداران عراقی از فعالیت‌های دیگری است که این شرکت‌ها و افراد در آن دخیل بوده اند.

به اساس این تحریم‌ها، دارایی‌های این شرکت‌ها و افراد در ایالات متحده منجمد شده و به امریکاییان اجازه داده نمی‌شود که با آن‌ها معامله کنند.

استیفن منوچن وزیر خزانه‌داری ایالات متحده امریکا

استیفن منوچن وزیر خزانه‌داری ایالات متحده امریکا گفته که ایران یک شبکه شرکت‌های پیشتاز را به کار گماشته تا گروه‌های تروریستی را در سرتاسر منطقه تمویل کند، منابع را از دسترس مردم ایران دور سازد و نسبت به نیازمندی‌های اساسی شهروندان آن کشور گروه‌های نیابتی را اولویت دهد.

در میان شرکت‌های که هدف تحریم‌های تازۀ امریکا قرار گرفته شرکت که مکان‌های مقدس را در عراق بازسازی می‌کند نیز شامل است.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده می‌گوید که این شرکت که در ایران و عراق فعالیت می‌کند توسط نیروی قدس اداره می‌شود.

محمد جلال معب رئیس اجرایی این شرکت نیز هدف تحریم‌های امریکا قرار گرفته است.

به اساس معلومات وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، این فرد باشندۀ اصلی کرمان ایران است و توسط محمد قاسم سلیمانی فرمانده پیشین قوای قدس در سال ۲۰۱۹ در این پُست گماشته شد.

سلیمانی در اوائل ماه جنوری در حملۀ هوایی امریکا در بغداد پایتخت عراق کشته شد.