نگرانی مردم پروان از بازگشت مهاجران و شیوع ویروس کرونا در این ولایت

آرشیف، مهاجرین برگشته از ایران

باافزایش و گسترش نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا، مردم در ولایت پروان می‌گویند که برای جلوگیری ازخطر زودرس این ویروس تدابیر لازم در این ولایت وجود ندارد.

اجمل باشنده شهر چاریکار مرکز ولایت پروان در این مورد می‌گوید: "باید توجه بیشتر در این بخش گرفته شود و همچنان ولایت پروان در نزدیکی مرکز موقعیت دارد و در کابل تراکم نفوس بیشتر است و بیشتر مردم کوشش می‌کنند که از کابل به ولایت‌های همجوار بیایند، در شهر چاریکار تجمع بیشتر است و تا هنوز هیچ‌گونه تدابیری گرفته نشده مردم، مثل روزهای گذشته به بازار می‌آیند."

شمار دیگری از باشنده‌گان ساحات مختلف ولایت پروان به این باوراند که عدم آگاهی مردم از جدی بودن خطر بیماری کووید-۱۹ و بی باکی حکومت محلی این ولایت سبب شده‌است که تدابیر چشم‌گیر در این خصوص وجود نداشته باشد.

موقعیت ولایت پروان در نقشه افغانستان

سید مرتضٰی و بصیراحمد در این مورد گفتند: "در ولایت پروان کدام اقدام جدی صورت نگرفته، خواست ما از دولت و از مردم ولایت پروان این است که باید مردم را آگاه بکنند و این ویروس را جدی بگیرند که بسیار یک ویروس خطرناک است و خداوند رحم خود را بالای مردم کند."

"تا هنوز دولت کدام آگاهی‌دهی نکرده، تنها ما در یک تعداد رسانه‌ها تماشا می‌کنیم و در ولایت پروان کدام تدابیر جدی نگرفته‌اند، باید حکومت محلی پروان این ویروس را جدی بگیرند، این ویروس تمام جهان را در لرزش آورده".

بااین حال یک نهاد اجتماعی جوانان بنام "سما" در نظر دارد گه یک برنامه آگاهی‌دهی و کمک‌رسانی را در ولسوالی‌های دره غوربند پروان راه‌اندازی کند.

بریالی تمکین رئیس این سازمان در صحبت با رادیو آزادی گفت: "نسبت به مرکز در این جا وضعیت خراب است، از یک طرف مردم معلومات کافی ندارند و بیشتر مهاجرین بر این ولایت برگشت کرده‌اند و مردم بسیار زیاد ناامید به‌نظر می‌رسند، مردم از کشور ایران و کشورهای اروپایی برگشت کردند اما در این ولایت بی‌نظمی وجود دارد و به مردم درست آگاهی‌دهی نشده‌است."

اما حکومت محلی ولایت پروان می‌گوید که برای مبارزه با خطر بیماری کووید- ۱۹ برنامه و تدابیر روی دست دارند.

وحیده شهکار سخنگوی والی پروان گفت: "در نخست خوش‌بختانه در ولایت پروان کدام واقعه مثبت ویروس کرونا را نداریم. تا هنوز ۱۶ نفر مشکوک داشتیم که ۱۲ نفر نتیجه‌اش منفی بوده و از چهار نفر متباقی آن نتیجه‌اش زیر کار است و تا هنوز معلوم نیست، ما ۲۳ بستر برای کسانی که ویروس کرونا مبتلا می‌شوند مجهز داریم و کمیته مرکزی را تشکیل دادیم که وظیفه این‌ها آگاهی‌دهی عامه است و ما با ۹ ولسوالی نشست داشتیم که در قریه‌ها به مردم آگاهی داده شود".

نگرانی بسیاری از باشنده‌گان ولایت پروان از برگشت مهاجرین پروانی ازایران است که روزانه به محل‌های شان وارد می‌شوند.

منابع مسئول از آماردقیق برگشت کننده‌گان از ایران معلومات درست ندارند.

اما گفته می‌شود که برگشت کننده‌گان مهاجر از ایران در ولایت پروان در مقایسه با سایر ولایت‌های همجوار آن در شمال کابل زیاد است.