ایران هزاران زندانی‌اش را به‌گونه‌موقت آزاد می‌کند

آرشیف، زندانیان ایران

مقام‌های ایران می‌گویند، در یک تلاش برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در زندان‌های مزدحم این کشور، آزادی موقتی هزاران زندانی را تمدید کرده و شماری دیگر را نیز آزاد می‌کنند.

به گفته‌ی مقام‌ها بیشتر از ۱۵هزار زندانی موقتاً آزاد خواهند شد که در کل شمار زندانیان موقتاً آزاد شده به ۱۰۰ هزار تن خواهد رسید.

ایران یکی از متضررترین کشورهای جهان از ویروس کرونا است که شمار قربانیان در آن تا ناوقت دیروز (۲۹ مارچ) ۲۶۴۰ تن گزارش شده بود، رقمی که تحلیل‌گران آن را خیلی بلندتر می‌خوانند.

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت صحت ایران ناوقت دیروز، از مرگ بیش از ۱۲۰ تن دیگر در ۲۴ ساعت گذشته خبر داده و در یک کانفرانس خبری گفت: "متاسفانه ما ۱۲۳ نفر را ظرف ۲۴ ساعت گذشته در کلیه بیمارستان‌های‌مان از دست داده‌ایم".

غلام حسین اسماعیلی سخنگوی قضای ایران دیروز در تلویزیون دولتی این کشور در رابطه با آزادی موقتی زندانیان به سبب نگرانی‌ها در مورد ویروس کرونا گفت که آزادی این ۱۵ هزار زندانی قبلاً آغاز شده‌است.

او گفت ۱۰۰ هزار محبوس تا ۱۹ اپریل موقتاً آزاد خواهد بود.

ایران به تاریخ ۱۷ مارچ گفت که ۸۵ هزار زندانی به شمول زندانیان سیاسی را موقتاً آزاد می‌کند.

براساس یک گزارش اداره خاص ملل متحد در امور حقوق بشر که در ماه جنوری منتشر شد، ایران گفته است ۱۸۹۵۰۰ زندانی دارد.

در چند روز گذشته ایران شاهد چندین آشوب در زندانهای مختلف و تلاش فرار زندانیان از محابس در حالی بوده که محبوسین برای جلوگیری از مصاب شدن به کرونا در وضعیت بد زندانها تلاش نموده اند.