شورای امنیت: تا پایان بحث‌های فنی با هیئت طالبان، روند رهایی زندانیان آغاز نخواهد شد

طالبان می‌گویند که روی تبادله زندانیان کار‌های صورت گرفته است.

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید، تا زمانی‌که بحث‌های فنی با هیئت سه نفره طالبان به پایان نرسد، روند رهایی زندانیان آغاز نخواهد شد.

بحث‌های حکومت افغانستان با تیم فنی طالبان در مورد رهایی زندانیان وارد سومین روز خود شد.

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید، بحث ها در این باره تا حال موثر بوده و روز پنج‌شنبه هم در این باره گفتگوها ادامه دارد.

هرچند به نقل از برخی منابع گزارش‌های نشر شده بودند که امروز برخی زندانیان تبادله خواهند شد اما جاوید فیصل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی به رادیو آزادی گفته است: "تا زمانی که بحث‌های فنی به پایان نرسد، روند رهایی زندانیان آغاز نخواهد شد."

جاوید فیصل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان

آقای فیصل افزوده است: "دیروز میان هر دو تیم فنی بحث‌هایی صورت گرفت، این بحث‌ها مفید و موثر بود، پیشرفت‌هایی صورت گرفته است، اما توافق بر این شد که این بحث‌ها امروز هم دوام کند، امروز اگر بحث‌ها به پایان برسد پس از آن روند رهایی زندانیان آغاز خواهد شد، تا هنوز بحث‌ها ادامه دارد."

اولین باری است که پس از سقوط رژیم طالبان یک هیئت سه نفره این گروه به کابل میاید و با حکومت افغانستان رو در رو گفتگو می‌کند.

پیش از این سه بار نمایندگان دو طرف از طریق ویدیو کنفرانس در باره مبادله زندانیان گفتگو کرده بودند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان پیش از این گفته بود که در این ویدیو کنفرانس، روی مبادله زندانیان پیشرفت‌هایی صورت گرفته است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان به رادیو آزادی می‌گوید که تا حال میان تیم‌های تخنیکی دو طرف در باره تطبیق فهرست زندانیانی که باید رها شوند، کار صورت گرفته است.

مجاهد ابراز امیدواری می‌کند که بحث‌ها به پایان برسد و هر چه زودتر روند مبادله زندانیان آغاز شود.

درهمین حال آژانس خبری رویترز به نقل از یک مقام ارشد امنیتی افغان که به علت حساسیت موضوع خواسته هویت‌اش افشا نشود، گزارش داده که روند رهایی ۱۰۰ زندانی طالب و ۲۰ زندانی نیروهای امنیتی افغان روز پنج‌شنبه آغاز شده است.

پس از امضای توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان در ماه فبروری، قرار بود مذاکرات بین‌الافغانی پیش از این در اوایل ماه مارچ آغاز شود اما به دلیل عدم پیشرفت در رهایی زندانیان طالبان و حکومت افغانستان و نیز اعلان نشدن هیئت مذاکره کننده حکومت، این مذاکرات تا حال آغاز نشده است.

اخیرا حکومت افغانستان هیئت ۲۱ نفره را برای گفتگو های صلح با طالبان تعیین کرده است.

معصوم ستانکزی رییس پیشین امنیت ملی افغانستان در راس این هیئت قرار دارد.

در همین حال محمد امین وقاد یک عضو شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، همزمان با رهایی زندانیان طالبان، این گروه باید برای مذاکرات بین‌الافغانی آماده شود.

محمد امین وقاد یک عضو شورای عالی صلح افغانستان

آقای وقاد می افزاید:‌ "اگر زندانیان طالبان آزاد شود و جنگ باز هم ادامه یابد این برای افغانستان دردآور خواهد بود، که زندانیان آزاد شده دوباره به صفوف جنگ بروند و مشکلات ما و افغان‌ها افزوده خواهد شد، امیدواری این است که با آزادی زندانیان طالبان، این گروه با احترام با خواست و انتظار مردم به مذاکرات بین‌الافغانی آماده شود."

آقای وقاد می‌گوید، طالبان باید به تعهدات خود پابند باقی بمانند و به جنگ خاتمه دهند.

اما طالبان می‌گویند، توافقی را که با امریکا به امضاء رسانده اند، آن را عملی خواهند کرد.