نگرانی‌ها از بی پروایی مردم تخار در جلوگیری از گسترش ویروس کرونا

آرشیف

شماری از مردم تخار می‌گویند که اکثر ساکنان این ولایت ویروس کرونا را جدی نمی‌گیرند و همه روزه در محل‌های پُر ازدحام گشت‌وگذار می‌کنند.

هنوز هم در این ولایت مراسم عروسی و دستاربندی برگزار می‌شود و مردم هم بدون رعایت رهنمودهای صحت‌ عامه در چنین مراسم شرکت می‌کنند.

ذبیح‌الله و محمدنسیم دو تن از باشندگان شهر تالقان در این باره گفتند: "مردم در ولایت تخار کرونا را جدی نگرفته‎اند. هنوز هوتل‌ها و رستورانت‌ها و تالارهای عروسی فعالیت دارند. همچنین مردم مراسم غم و خوشی‌شان را برگزار می‌کنند. ما نگران هستیم از شیوع ویروس کرونا در ولایت تخار. مردم هم حفظ الصحه را مراعت نمی‌کنند. ماسک و دستکش نمی‌پوشند."

"ما در شهر و بازار می‌بینیم که هیچ‌گونه تدابیر و دقتی به‌خاطر جلوگیری از ویروس کرونا از طرف شهروندان روی دست گرفته نمی‌شود. همچنین رهنمودهای صحت‌عامه را هم رعایت نمی‌کنند. در ضمن مسئولان محلی هم در خصوص آگاهی‌دهی خیلی کُند کار هستند."

از سویی هم، شماری از فعالان مدنی تخار، حکومت را در امر مبارزه با ویروس‌ کووید-۱۹ به ‌بی‌توجهی متهم کرده، از اداره محلی این ولایت می‌خواهند که جلو برگزاری محفل‌های گوناگون را بگیرد تا از تجمعات مردم جلوگیری شود.

عتیق‌الله رحیمی یکی از فعالان مدنی تخار به رادیو آزادی گفت: "با توجه به وضعیت فعلی ما می‌بینیم که مردم کم‌توجه هستند. موضوع را جدی نمی‌گیرند. همچنین سطح آگاهی خیلی پایین است. باید مسئولان ذیربط در زمینه کارهای بیشتری انجام دهند تا از پخش و گردش ویروس کرونا در ولایت تخار جلوگیری شود."

با این حال، مسئولان ریاست صحت‌عامه ولایت تخار می‌گویند که مردم به تهدید ویروس کرونا توجه جدی ندارند و در صورت شیوع این ویروس در این ولایت یک فاجعه انسانی رخ‌ خواهد داد.

ولایت تخار در نقشه عمومی افغانستان

اُمید محمدی مسئول بخش بیماری‌های ساری ریاست صحت‌ عامه تخار می‌گوید: "هوتل‌هایی که باز هستند و در محل‌هایی که برنامه‌ها راه‌اندازی می‌شوند و سبب تجمعات مردم می‌شوند، حداقل مراجع ذیربط در زمینه دست به کار شوند و جلو فعالیت هوتل‌ها و مکان‌هایی که باعث جمع شدن مردم می‌شوند را، بگیرند، تا از شیوع ویروس کرونا جلوگیری شود."

از جانبی هم مسئولان محلی تخار می‌گویند که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تمام مرکزهایی که باعث تجمعات مردم می‌شدند را، بسته‌اند و از علما و بزرگان قومی می‌خواهند که در بالا بردن آگاهی‌ عامه همکاری کنند.

محمد جواد هجری سخنگوی والی تخار به رادیو آزادی گفت: "عجالتاً از مدت چهار روز به این‌سو در شهر، جاهای غیر ضروری را قرنطینه ساختیم. محلاتی را که مردم تجمع داشتند، بستیم. همچنین فعالیت‌های هوتل‌ها، مراکز ورزشی، آموزشی و حمام‌ها را بستیم. این روند هنوز ادامه دارد. در خصوص آگاهی‌ عامه هم کارهای ما به شدت جریان دارد."

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که به تاز‌گی یک مورد مثبت ویروس کرونا در ولایت تخار ثبت شده‌است.