۱۴۰ سازمان و نهاد بین‌المللی: پرداخت قرضه‌ از سوی کشورهای فقیر لغو شود

آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد

در اعلامیۀ که به کشورهای عضو "گروه ۲۰" یا بیست کشور صنعتی جهان، صندوق وجهی بین‌المللی و بانک جهانی فرستاده شده، بیش از صد نهاد، موسسۀ بین‌المللی و خیریه خواستار لغو پرداخت قرضه‌های فقیرترین کشور‌ها و کمک به آن‌ها در امر مبارزه به خاطر بیرون رفت از همه‌گیری ویروس کرونا، شده اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، سارا جین کلفتن رئیس کمپاین قرضه‌های جوبیلی امروز (سه‌شنبه، هفتم اپریل) در یک اعلامیه گفت: "کشورهای در حال توسعه تحت تأثیر تکان بی‌سابقۀ اقتصادی قرار گرفته اند و در عین حال با یک وضعیت عاجل صحی نیز روبه‌رو اند."

سازمان خیریۀ بریتانیا، اکسفام و موسسۀ نجات اطفال در زمرۀ ۱۴۰ سازمان و نهاد بین‌المللی اند که از این نامه حمایت کرده اند.

"کمپاین قرضه‌های جوبیلی" خواستار لغو فوری پرداخت قرض‌های ۶۹ کشور فقیر از کشور‌ها به شمول قرضه دهندگان خصوصی برای سالجاری شده است.

تخمین می‌شود که با این حرکت بیش از ۲۵ میلیارد دالر در سالجاری دستیاب شود و در صورت ادامۀ آن، ۵۰ میلیارد دالر در سال آینده در دسترس خواهد بود.

لوله آزمایش ویروس کرونا

این اعلامیۀ کمپاین قرضه های جوبیلی یک روز قبل از جلسۀ کاری "گروه ۲۰" یا بیست کشور صنعتی جهان نشر شده که مسئولیت پاسخ‌دهی به همه‌گیری ویروس کرونا را در کشورهای در حال توسعه دارد.

صندوق وجهی بین‌المللی و بانک جهانی قبلاً خواستار تعلیق پرداخت قرض‌های فقیرترین کشورهای جهان به سایر حکومت‌ها شده اند، اما این پرداخت‌ها هنوز هم باید در سال‌های آینده انجام شود.

سارا جین کلفتن رئیس کمپاین قرضه‌های جوبیلی گفته است، لغو قرضه‌ها سریع‌ترین راه برای صرفه جویی پول کشورها برای پاسخ به همه‌گیری بیماری ویروس کرونا است.

اعلامیه هم‌چنان خواستار پروسۀ کاهش بار قرضه‌ها بعد از پایان بحران ناشی از ویروس کرونا شده است.

در حال حاضر صندوق وجهی بین‌المللی ۵۰ میلیارد دالر تسهیلات تأمین مالی اضطراری را در دسترس دارد و حدود ۸۰ کشور جهان قبلاً درخواست کمک کرده اند.

بانک جهانی نیز بستۀ مالی ۱۴ میلیارد دالری پاسخ‌دهی به همه‌گیری کووید-۱۹ را تصویب کرده است.