تلفات جانی و بحران اقتصادی ناشی از ویروس کرونا در جهان

یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا در حال انتقال در بخش عاجل در یکی از شفاخانه های ایالات متحده امریکا.

همه‌گیری ویروس کرونا در جهان در کنار زیان جانی، بحران اقتصادی را هم در پی داشته است

صندوق بین المللی پول (آی‌ام‌اف) می‌گوید که پس از رکود بزرگ اقتصادی در سال ۱۹۳۰، جهان شاهد بدترین وضعیت اقتصادی در جریان امسال خواهد بود.

در ایالات متحدۀ امریکا که بیشترین مبتلایان ویروس کرونا در جهان را دارد، میلیون‌ها تن در سه هفتۀ گذشته کار‌شان را از دست داده اند.

'۱۷ میلیون بیکار'

تا یک ماه پیش، کسی در امریکا در بارۀ بیکار شدن آنهم در پی شیوع ویروسِ ناشناخته فکر نمی‌کرد.

اما در سه هفتۀ گذشته ۱۷ میلیون تن کار‌ شان را از دست دادند.

اکنون بر اساس گزارش‌ها، حدود ۹۰ درصد مردم در ایالات متحده در خانه به سر می‌برند و بسیاری کار‌ها فلج شده اند.

یک خانم در امریکا پس از شیوع ویروس کرونا بینی و دهنش را با ماسک پوشانیده است.

مورگن واکا، مربی ورزشی است. او تنها می‌خواهد قرضه‌های ماهانه‌اش را بپردازد و مصارفش را به حداقل برساند: "زندگی عادی من، حالا با نشیب و فراز به همراه شده. خیلی در مورد مصارفم محتاطم. تنها پول را برای پرداخت قرضه ها، کرایۀ خانه و مواد غذایی می‌پردازم. این کاریست که در سه هفته گذشته کرده ام."

تنها مورگن نیست که این راه را می‌پیماید؛ زیرا شمار بیکار شده‌ها بیش از انتظار است.

زک متَچیم، پیش از این، کارمند فنی صدا در بخش فلم سازی بود. حالا که تولید فلم هم در هالیوود متوقف شده، این مرد درآمدی ندارد. اما او برنامۀ کمک مالی حکومت را مؤثر می‌داند.

او گفت: "ادارۀ ایالتی کالیفرنیا، برای بیکار‌ها حد اکثر ۴۵۰ دالر در یک هفته می‌پردازد. ادارۀ فدرال هم به ارزش شش صد دالر در هفته کمک می‌کند. یعنی حد اکثر یک هزار و پنجاه دالر در یک هفته. برای بسیاری‌ها کمک خوبی است. اما چیزی نیست که تمامی مخارج مردم را برآورده سازد."

دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا

'عملکرد دونالد ترمپ'

دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا، دو هفته پیش لایحۀ بسته کمکی دو هزار میلیارد دالری را امضا کرد تا اقتصاد آن کشور که به خاطر گسترش ویروس کرونا به گونۀ روز افزون فلج شده، دوباره تقویت شود.

پیش از توشیح طرح نجات مالی، مجلس نمایندگان و سنای امریکا، هر دو با اکثریت قاطع این لایحه را تصویب کرده بودند.

با ۱۷ میلیون بیکار، رئیس جمهور ترمپ تا هنوز به این باور است که اقتصاد امریکا صدمه ندیده است: "فکر می‌کنم وضعیت اقتصادی به خوبی به پیش می‌رود. من عمیقاً به این باورم. از سال‌ها این احساس را داشته‌ام و فکر می‌کنم در آینده هم به خوبی عمل خواهیم کرد."

در حال حاضر در ایالات متحده امریکا، به استثنای بانک‌ها، فروشگاه‌های نیاز‌های اولیه، شفاخانه ها، رسانه‌ها و بخشی از اداره‌های دولتی، سایر خدمات، طی سه هفتۀ گذشته فلج شده اند.

'نگرانی آی‌ام‌اف'

صندوق بین‌المللی پول، وضعیت حاضر را خیلی نگران کننده توصیف می‌کند. کریستالینا جورجیوا رئیس این صندوق، به روز پنج‌شنبه، (۹ اپریل) گفت که جهان امسال بدترین وضعیت اقتصادی را پس از "رکود بزرگ" تجربه خواهد کرد.

بیشتر در این باره: آی‌ام‌اف: ویروس کرونا جهان را با بدترین بحران اقتصادی روبه‌رو خواهد کرد


در سال‌های ۱۹۳۰ میلادی، به دنبال سقوط بازار سهام امریکا میلیون‌ها تن در این‌کشور بیکار شدند و سه سال پس از آن، میزان بیکاری در ایالات متحده به ۲۵ درصد رسید.

حالا رئیس صندوق بین‌المللی پول می‌گوید، بیش از صد کشور جهان پس لرزه‌های اقتصادی ویروس کرونا را متحمل خواهند شد: "بر اساس تخمین ما، بیش از ۱۷۰ کشور، صدمه‌های منفی در رشد اقتصادی سرانه شانرا در جریان امسال متحمل خواهند شد. هیچ تردیدی وجود ندارد که سال ۲۰۲۰ میلادی خیلی‌ها دشوار خواهد بود."

همزمان با این سازمان بین‌المللی "اکسفام" تخمین می‌کند که میزان فقر و بیکاری در جهان، امسال تا مرز پنج‌صد میلیون نفر را متأثر خواهد ساخت.

ایالات متحده تخمین می‌کند که در هفته‌های آینده، بیکاری در این کشور به حدود ۱۵ درصد خواهد رسید. در همین میان، خزانۀ فدرال امریکا به روز پنجشنبه، (۹ اپریل) از کمک دو هزار و سه صد میلیارد دالری خبر داد و گفت که این اقدام به منظور تقویت اقتصاد و رسیدگی به بیکاری صورت می‌گیرد.

شخص مبتلا به ویروس کرونا در حال انتقال به شفاخانه در یکی از ایالت های امریکا

'کووید-۱۹ در امریکا'

ایالات متحده بالاترین آمار مبتلایان به ویروس کرونا را در جهان دارد.

بر اساس آمار پوهنتون جانز هاپکینز، اضافه از ۴۶۶ هزار تن در آن کشور به کووید- ۱۹ مبتلا شده اند. نزدیک به ۱۷ هزار تن دیگر هم جان داده اند و بیش از ۲۶ هزار و ۵۰۰ تن پس از ابتلا به ویروس کرونا، شفا یافته اند.

ایالات متحده دو هفتۀ پیشرو در آن کشور را مرگبار و دشوارتر از گذشته تخمین می‌کند.