پس از گشایش بندرهای سپین بولدک ۲۰۰ کانتینر کالای تجاری وارد کشور شده است

آرشیف

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گوید پس از گشایش بندرهای سپین بولدک و تورخم، تا کنون ۲۰۰ کانتینر کالای تجاری وارد کشور شده است.

جان‌آقا نوید، معاون روابط عامه این اتاق امروز به رادیو آزادی گفت که علاوه بر این بندرها تمام بندرهای دیگر به‌روی تاجران افغان باز اند و تلاش صورت می‌گیرد که روند صادرات نیز دوباره آغاز شود.

به گفته آقای نوید، تدابیر لازم برای ضدعفونی کردن کالاهای وارداتی در همه بندرهای کشور روی دست گرفته شده است. او افزود که با ورود مواد خوراکی از این بندرها، بهای این مواد در بازارهای داخلی کنترول می‌شود.

در همین حال، عبدالمتین قلندری، رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری غزنی می‌گوید که دیروز ۷۳ کانتینر کالای تجاری از طریق بندر سپین بولدک و تورخم وارد کشور شده است.

به گفته آقای قلندری، بخش اعظم این محموله‌ها میوه و مواد خوراکی است که با ورود آنها، بر کنترل بهای مواد خوراکی در بازار تأثیر مثبتی به‌جا می‌گذارد.

آقای قلندری می‌گوید: "مقام‌های پاکستانی حدود ده‌ هزار کانتینر در بندرهای تورخم و سپین بولدک متوقف کرده‌اند. به‌گفته او، این محموله‌ها شامل مواد گوناگون خوراکی و غیرخوراکی می‌شود."

او افزود که اگر با تسریع روند حمل و نقل در این بندر شمار محموله‌های وارداتی به ۵۰ کانتینر در روز برسد، بهای مواد خوراکی در بازارهای داخلی کنترل خواهد شد.

پس از شیوع ویروس کرونا در کشورهای منطقه، پاکستان مرزهای خود را به‌روی تاجران افغان بست، اما از هفته گذشته اعلام کرد که از دو بندر اصلی این کشور با افغانستان، محموله‌های تجاری هفته سه روز وارد افغانستان شود.