ارگ: رهایی زندانیان زن از اولویت‌های حکومت است

آرشیف، شماری از زندانیان زن در حال تماشای تلویزیون

ریاست جمهوری افغانستان در پاسخ به خواست تازۀ سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید، رهایی زندانیان زن برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا از اولویت‌های حکومت است.

وحید عمر مشاور رئیس جمهور در امور روابط عامه و استراتژیک، روز شنبه (۲۳ حمل) به رادیو آزادی گفت که در ابتدای فرمان رئیس جمهور به مسئله زنان اشاره شده است.

وحید عمر مشاور رئیس جمهوری افغانستان در بخش روابط عامه و استراتژیک

او گفت: "در فرمان رئیس جمهور، به زن‌ها در مسئله رهایی‌شان بخاطر تهدید ویروس کرونا، اولویت داده شده. مواد اول فرمان در مورد خانم هاست، شرایطی که در مورد رهایی خانم‌ها است،شرایط آسان است."

این در حالیست که به تازگی سازمان عفو بین‌الملل در اعلامیه‌ای از حکومت افغانستان خواسته تا زندانیان زن را بی‌درنگ رها کند.

این سازمان گفته است که زنان در معرض خطر ویژه قرار دارند و بسیاری از آنان با فرزندان‌شان در زندان هستند.

این سازمان هم‌چنان تأکید کرده است که اقدامات فوری برای اجرای دستور رئیس جمهور در بخش رهایی زندانیان به ویژه زندانیان زن برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا روی دست گرفته شود.

در این حال سازمان حقوق بشر افغانستان بر رهایی هرچه زودتر زندانیان به ویژه زنان تاکید دارد.

لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان

لعل گل لعل رئیس این سازمان در این مورد به رادیو آزادی گفت: "من هم خواست سازمان عفو بین‌الملل را تأیید می‌کنم و از حکومت می‌خواهم به زندانیان زن که در زندان‌ها استند اولویت داده شود. در کنارشان به زندانیان مرد و طفل هم توجه شود، به عاجل ترین فرصت رها شوند. طوری نشود که خدا نخواسته به ویروس کرونا مبتلا شوند و بعداً رهایی‌شان هیچ سودی ندارد."

این در حالیست که در هفته نخست ماه حمل رئیس جمهور غنی فرمانی را در مورد رهایی ۱۰ هزار زندانی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا از زندان‌های افغانستان صادر کرد.

این فرمان اختصاصی شامل حال زنان، اطفال، بیماران صعب‌العلاج و افراد بالای ۵۵ سال می‌‌شود.