حکومت می‌خواهد موانع قانونی در برابر تولید ایتایل الکل را بردارد

الکل طبی

بر بنیاد قانون مبارزه علیه مواد مخدر و مسکرات، ایتانول در جمله مواد کیمیاوی شامل است که در کنار تولید ادویه روانی و مواد ضد عفونی، از آن در تولید مشروبات الکُلی، هیرویین، شیشه، و تابلیت های نشه آور نیز استفاده می‌شود، از همین رو وارد کردن آن به قدر ضرورت قانونی است، اما تولید این الکل در داخل افغانستان غیر قانونی می‌باشد.

حال دولت افغانستان می‌خواهد تا از ایتانول در تولید مواد ضد عفونی برای مبارزه با ویروس کرونا استفاده کند، از همین رو در جلسه کابینه فیصله شد تا راه های قانونی جستجو شود که تنها برای دو سال این الکل در افغانستان تولید شود.

شرکت تولید مواد ضد عفونی

خالد مومند عضو کمیسیون مبارزه علیه مواد مخدر ولسی جرگه گفت، حکومت می‌تواند در صورت ضرور تحت نظارت جدی ایتانول را وارد و در افغانستان تولید کند، اما باید با پایان مهلت داده شده تولید آن متوقف شود.

تالار ولسی جرگه افغانستان

او گفت: "هرگاه ایتانول در حالات غیر ضروری استفاده شود، غیر قانونی و خلاف احکام قانون اسلامی است. یک مشکل در افغانستان وجود دارد که ادارات دولتی در حالت ضرورت یک راه را برای خود باز می‌کنند و بعداً دولت در کنترول آن عاجز می‌ماند. حال در صورت ضرورت دولت می‌تواند برای مبارزه با کرونا ایتانول را تولید کند، اما باید شرط گذاشته شود که در این دو سال ایتانول تولید شود و بعد از دو سال بهتر خواهد بود که تولید آن مطلقاً ممنوع شود."

ایتانول يا ايتايل الکول (ethyl alcohol) مواد خاص کیمیاوی است که در طبابت از آن در ضد عفونی کردن مراکز درمانی، وسایل طبی و شستشوی زخم بدن استفاده می شود، اما تولید کننده گان مواد مخدر با وارد کردن غیر قانونی ایتانول، از آن در تولید مشروبات الکُلی و مواد مخدر استفاده می کنند.

داکتر ظفر معین سابق پالیسی و استراتژی وزارت مبارزه علیه موادمخدر در صحبت با رادیو آزادی، تولید و وارد کردن ایتانول را یک نیاز میداند، اما تاکید می‌کند که حکومت باید جداً از آن نظارت کند و اجازه ندهد که در جاهای غیر قانونی مورد استفاده قرار گیرد.

او گفت: "راه های برای آن در قانون وجود دارد و مشکلاتی در برابر وارد کردن و تولید آن باید ایجاد نشود. تولید ایتانول ضروری است، اما باید تحت کنترول تولید شود. به این معنی که تحت نظارت تولید شود و در اختیار افرادی که از آن برای نشه استفاده می‌کنند، قرار داده نشود. در قانون مبارزه علیه موادمخدر آمده که کمیته تنظیم مواد مخدر چگونگی تهیه آنرا تنظیم می‌کند."

به اساس فیصله کابینه حکومت افغانستان، با بررسی و فراهم شدن راه های قانونی تولید ایتانول در داخل افغانستان، به تعداد محدود شرکت های خصوصی اجازه سرمایه گذاری داده خواهد شد و این شرکت‌ها می‌توانند تنها دو سال ایتانول تولید کنند.

گزارش: مرسلین ارسلا

Your browser doesn’t support HTML5

حکومت می‌خواهد موانع قانونی در برابر تولید ایتایل الکل را بردارد