هشت صبح: وقتی در عربستان مساجد تعطیل اند، دلیلی ندارد که در کابل باز باشند

شماری از روزنامه‌های چاپ کابل

  • هشت صبح:

روزنامه هشت صبح در سرمقاله‌اش باعنوان "حکومت باید درباره مساجد اقدام جدی کند"، نوشته است، با آن‌که وزارت حج و اوقاف اعلام کرده که مساجد تعطیل اند اما روز جمعه در بسیاری از مساجد نماز جماعت برپا شده بود.

روزنامه تاکید کرده، همان‌طوری که وزارت داخله تعزیرات شدید بر رفت‌وآمد مردم در شهرها وضع کرده است، باید تمام مساجد هم تعطیل شود.

روزنامه به نقل از معاون اول رئیس ‌جمهور نوشته که گفته است: "اگر تدابیر شدیدی که حالا اجرا شده است، ادامه یابد احتمال آن زیاد است که ۳۰۰ هزار نفر در مرحلۀ اوج کرونا در کشور جان‌های‌شان را از دست بدهند و اگر تدابیر جدی نباشد، ‌احتمال مرگ یک میلیون انسان وجود دارد."

هشت صبح هشدار داده که اگر مساجد تعطیل نشود احتمال آن زیاد است که شمار تلفات بیش‌تر شود.

روزنامه استدلال کرده است که وقتی در عربستان مکه و مدینه را تعطیل می‌کنند، ‌دیگر دلیلی ندارد که مساجد در کابل باز باشد.

  • ویسا

روزنامه ویسا در عنوان سرمقاله‌اش نوشته که مقام‌ها نباید با موضوع کرونا برخورد شعاری کنند.

این روزنامه در ادامه افزوده که ویروس کرونا برعلاوه هرات و کابل در سایر ولایات به شدت در حال گسترش است اما به‌نوشته روزنامه مقام‌ها با آن هم ادعا دارند که ترتیبات شان را مطابق به شرایط انجام می‌دهند.

به نوشته روزنامه، بیش از ۵۰ درصد افغانان از گذشته زیر خط فقر زنده‌گی می‌کردند، حکومت بدون هیچ کمکی نمی‌تواند آن‌ها را در خانه هایشان نگهدارد.

روزنامه تاکید کرده است که باید با آنان عملاً در یک برنامه منظم مواد غذایی کمک شود.

به باور نویسنده، حکومت، سیاستمداران، حتی فعالان مدنی مصروف تنش‌های سیاسی اند و وزارت صحت به تنهایی نمی‌تواند با این مصیبت مقابله کند.

  • آرمان ملی

و روزنامه آرمان ملی نوشته است: "در حالی که شیوع ویروس کرونا مردم ما را جداً نگران کرده اختلاف‌های رهبران سیاسی آن هم برسر قدرت این نگرانی‌ها و مشکل مردم را بیشتر ساخته است."

نویسنده افزوده است، با وجودی که برخی از سیاسیون تلاش کردند تا اختلافات آقایان غنی و عبدالله را برطرف کنند، اما به باور سرمقاله نویس خودخواهی آن‌ها سبب شده است که این تلاش‌ها نتیجه ندهد.

روزنامه هشدار داده که اگر آقایان غنی و عبدالله موفق به‌تشکیل یک اداره واحد سیاسی نشوند و حکومت همه‌شمول را تشکیل ندهند، امریکا همه نیروهای خود را از افغانستان بیرون خواهد کرد.