هند و پاکستان تلاش دارند بخش‌های اقتصادی شانرا بازگشایی کنند

فابریکه موترسازی در هند

از زمان وضع محدودیت بر گشت‌وگذار در سرتاسر هند، میلیون‌ها نفر در این کشور وظایف شانرا از دست داده و خانه نشین شده‌اند.

بانک جهانی گفته که رشد اقتصادی هند می‌تواند از ۲.۸ درصد به ۱.۵ درصد کاهش یابد که کند‌ترین سرعت در سه دهه گذشته خواهد بود.

این در حالیست که حکومت هند بار دیگر قیود بر گشت‌وگذار در این کشور را امروز ۱۴ اپریل تا سوم ماه می تمدید کرد.

هند ۱،۳ میلیارد نفوس دارد که بسیاری‌شان به عاید روزانه متکی اند.

کابینه نریندرا مودی صدراعظم هند، در بارۀ طرحی کار می‌کند تا در کنار ازسرگیری فعالیت بخش‌های اقتصادی این کشور، میلیون‌ها بیکار دوباره استخدام شوند.

حکومت هند در نظر دارد تا بخش‌های تولیدموتر و نساجی، دفاعی و الکترونیک را از سر گیرد.

حکومت از شرکت‌هایی که در این بخش‌ها کار می‌کنند خواستار تضمین شده که فاصله جسمی را مراعات کرده و یک بر چهارم بخش از فعالیت‌های شانرا آغاز کنند.

منوهر لال خاطر وزیر ارشد ایالت پنجاب هند گفته که کشورش نیاز دارد تا فعالیت‌های اقتصادی‌اش را ازسرگیرد. از همینرو، آنها در نظر دارند تا مناطق را به سه زون یا منطقه تقسیم کنند.

به گفتۀ آقای خاطر، منطقۀ سرخ نشانۀ بیشترین موارد ویروس کرونا، منطقۀ نارنجی با موارد کمتر و منطقۀ سبز مکان‌های اند که در آن ویروس کرونا تا هنوز ثبت نشده اند.

وزیر ارشد ایالت پنجاب می‌گوید در زون سبز، شرکت‌های خرد و متوسط اجازۀ ازسرگیری کارشان را خواهند یافت، اما با تعداد کمتر کارمندان.

در هند، دومین بزرگترین کشور جهان، بیش از ده هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا و نزدیک به ۳۴۰ تن دیگر به خاطر ابتلا به ویروس جان داده اند.

از سوی دیگر، در کشور همسایه و رقیب هند، در پاکستان هم وضعیت مشابه جریان دارد.

با آغاز شیوع ویروس کرونا و وضع محدودیت بر گشت‌وگذار از سوی مقام‌های حکومتی، میلیون‌ها تن در این کشور هم بیکار شده اند.

براساس آمار صفحۀ اینترنتی ورلدومیترز، تاکنون بیش از ۵،۷۰۰ تن در پاکستان به ویروس کرونا مبتلا شده اند و تاکنون ۹۶ تن در آنجا جان داده اند.

عمران خان صدراعظم پاکستان

مقام‌های پاکستانی گفته اند که تلاش دارند تا بخش‌های اقتصادی این کشور را بازگشایی کنند که بخش‌های تولید، ساختمانی و صادرات را در برخواهد گرفت.

گفته شده که مالکان شرکت‌ها مجبور اند تا اقدامات ایمنی را جداً مراعات کرده و کارخانه‌های شانرا ضد عفونی کنند و پس از آن با نیروی کم فعالیت های شانرا از سرگیرند.

عمران خان صدراعظم پاکستان در پیام ویدیویی‌اش که در ۱۲ اپریل در تلویزیون دولتی این کشور نشر شد، گفت: بزرگ‌ترین نگرانی او، در حال حاضر، مردمی اند که به خاطر وضع محدودیت، گرسنگی را تحمل می‌کنند.

او گفت پاکستان با دو چالش روبه‌رو است: جلوگیری از مرگ و میر از ویروس کرونا و جلوگیری از مرگ و میر از گرسنگی.