اتحادیۀ اروپا طرح رفع تدریجی محدویت‌های مبارزه با ویروس کرونا را ارائه می‌کند

رهبری اجرائی اتحادیۀ اروپا امروز(۱۵ اپریل) دریک طرزالعمل طرح معیار‌های مشترک در مورد رفع تدریجی این محدویت‌ها ارائه می‌کند.

محدویت‌های وضع‌شده به‌خاطر مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا(کووید-۱۹) روند زندگی عادی را در اکثر کشورهای جهان، به‌شمول کشورهای اروپایی مختل ساخته است.

رهبری اجرائی اتحادیۀ اروپا امروز(۱۵ اپریل) دریک طرزالعمل طرح معیار‌های مشترک در مورد رفع تدریجی این محدویت‌ها ارائه می‌کند، اما تطبیق آن برای کشورهای عضو این اتحادیه، لازم‌الاجرا نخواهد بود.

انتظار می‌رود که با این اقدام، روند فعالیت‌ها دوباره به حالت عادی برگردد، اما هر کشور عضو اتحادیۀ اروپا خود تصمیم خواهد گرفت که برای رفع محدویت‌های وضع شده، چگونه و چه وقت اقدام خواهد کرد؟

قرار بود این طرزالعمل در هفتۀ گذشته ارائه شود، اما برخی کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا نگرانی داشتند که کاهش محدویت‌ها و قرنطین خیلی قبل از وقت است.

انتظار می‌رود با این حرکت روال فعالیت‌های روزمرۀ کشورهای عضو این اتحادیه دوباره به حالت عادی برگردد.

براساس مسودۀ این طرزالعمل، پیشنهاد اساسی و مرکزی این‌است که در جریان چند ماه آینده، در کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا اقدامات کوچک، اما شدیداً کنترول شده، صورت بگیرد. براساس این پیشنهاد، قبل از همه باید دو شرط اساسی به جا شود:

نخست، همه‌گیری ویروس کرونا(کووید-۱۹) باید بطور قابل ملاحظه کاهش یابد.

دوم اینکه، شفاخانه‌ها باید برای مراقبت شدید از مبتلایان به این ویروس، امکانات و بستر کافی داشته باشند.

شماری از کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا به‌شمول اتریش و اسپانیا که شدیداً از همه‌گیری ویروس کرونا متاثر شده اند، رفع تدریجی محدویت‌های وضع شده به‌خاطر مبارزه با این همه‌گیری را آغاز کرده اند.

سازمان صحی جهان(WHO) سه شنبه(۱۴ اپریل) گفت، در برخی کشورها مانند ایتالیا و اسپانیا موارد تازۀ ابتلا به ویرس کرونا در حال کاهش است، اما در بریتانیا و ترکیه شیوع آن به شدت ادامه دارد.

سازمان صحی جهان(WHO)

ایمانوئیل مکرون رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده که محدویت‌های وضع‌شده به‌خاطر مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا(کووید-۱۹) در آن کشور، تا ۱۱ ماه می سال‌جاری ادامه خواهد یافت.

انگیلا مرکل صدراعظم جرمنی امروز(۱۵ اپریل) گفت: "با رهبران ۱۶ ایالات این کشور ملاقات می‌کند تا در مورد قرنطین و طرق بیرون رفت از محدویت‌های وضع شده به‌خاطر مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا با آنها صحبت کند."

انتظار می‌رود که در دیدار امروز خانم مرکل با روسای همۀ ایالات‌های جرمنی، در مورد اینکه چه وقت موسسات تحصیلی و کودکستان‌ها باز خواهند شد، فیصله شود. به تاریخ ۲۲ مارچ در سرتاسر جرمنی محدویت برگشت‌و‌گذار اعلام شده که حدود دو هفته دوام کرد و بعد الی تاریخ نزدهم ماه اپریل جاری تمدید شد.