'ذره‌های تنفسی ویروس کرونا برای مدت طولانی در هوا باقی می‌ماند'

نمایه‌ای از ویروس کرونا

نتایج اولیۀ تحقیقات مشترک در مورد "انتقال و گسترش ویروس کرونا یا (کووید-۱۹) از طریق هوا نشان می‌دهد که ذره‌های تنفسی حامل این ویروس می‌تواند، خیلی طولانی‌تر از آنچه که قبلاً تصور می‌شد، در هوا باقی بماند.

چهار نهاد تحقیقاتی فنلند این پروژۀ مشترک را به پیش برده‌اند.

بر اساس این تحقیقات، خیلی مهم است که از تراکم و ازدحام در فضاهای سربسته‌ی عمومی پرهیز شود. این کار خطر ابتلا از طریق تنفس ذرات هوایی حاوی ویروس را کاهش می‌دهد که تا هنوز هم مسیر اصلی انتقال بیماری شمرده می‌شود.

پوهنتون آلتا، ادارۀ میترولوژی، مرکز تحقیقات تخنیکی (وی.تی.تی) فنلند و پوهنتون هلسنکی بررسی کرده‌اند که چگونه ذرات هوایی حامل ویروس کرونا که هنگام سرفه، عطسه و حتی صحبت کردن، که از مجاری تنفسی انسان خارج می‌شود، در هوا معلق باقی مانده و این ویروس را با خود انتقال می‌دهند.

این پروژه توسط حدود ۳۰ محقق انجام شده‌است، که تخصص آن‌ها دینامیک مایعات، فیزیک آئروسل، شبکه‌های اجتماعی، تهویۀ هوا، ویروس شناسی و انجنیری بیومیخانیک را در بر می‌گیرد.

دانشمندان این نهاد‌ها با طرح یک مدل، انتقال ذرات هوایی حامل ویروس کرونا را مطالعه کرده‌اند.

در این مدل، محققان وضعیتی را مطالعه کرده‌اند که در آن یک فرد مبتلا به ویروس کرونا در آغاز یک راه‌ رو قفسچه بندی شدۀ معمولی یک فروشگاه مواد غذایی سرفه می‌کند و از آنجا می‌رود. در ادامه آمده که بعداً ذرات هوایی حامل ویروس می‌تواند به کسانی که در نزدیک محل هستند، انتقال کند.

براساس این تحقیقات، دانشمندان می‌گویند هنگام سرفۀ خشک که از اعراض معمولی ویروس کروناست، اندازۀ ذرات افراز شده از دهان و بینی به طور معمول کمتر از ۱۵ مایکرومتر است.

به گفتۀ این دانشمندان، ذرات خیلی کوچک به این اندازه، به روی زمین نیفتاده، بلکه با جریان هوا حرکت کرده، یا در فضای همان محل باقی می‌مانند.

مطالعات انجام شده در مورد انفلونزای "A" که مروج‌ترین نوع انفلونزا است، نشان می‌دهد که ویروس انفلونزای "A" در کوچک‌ترین ذراتی کمتر از ۵ مایکرومتر یافت شده می‌تواند. بناءً دانشمندان چهار نهاد پژوهشی فنلند بار دیگر تاکید می‌کنند که باید برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، لازم است از حضور در محل‌های متراکم و مزدحم سربسته پرهیز شود. در گزارش هم‌چنان رعایت فاصلۀ جسمی، ماندن در خانه، پوشاندن سرفه با آستین یا دستمال و شستن دست‌ها توصیه شده‌است.

سازمان صحی جهان می‌گوید که دست‌ها باید با صابون روزانه چند بار و هر بار برای حداقل ۲۰ ثانیه شسته شود.