'اعضای پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی به‌صورت موقت آزاد شده‌اند'

اعضای پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان با ضمانت مالی به‌صورت موقت آزاد شده‌اند.

اعضای پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان براساس فرمان ویژه رئیس جمهوری با ضمانت مالی به‌صورت موقت آزاد شده‌اند.

هم‌زمان با آزادی حدود ۱۰ هزار زندانی از زندان‌های افغانستان، براساس فرمان ویژه رئیس جمهوری این کشور، اعضای پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی به صورت موقت آزاد شده‌اند.

بر اساس این فرمان، عبدالعزیز آریایی، عبدالبصیر فایز و حمیرا حقمل، اعضای پیشین کمیسیون شکایات انتخاباتی و گلاجان عبدالبدیع صیاد، معاذالله دولتی، رفیع‌الله بیدار، عبدالقادر قریشی، حفیظ‌الله هاشمی و ملیحه حسن اعضای پیشین کمیسیون مستقل انتخابات روز پنج‌شنبه آزاد شدند.

عبدالرزاق حیدری، وکیل مدافع آن‌ها در صحبت با رادیوی آزادی تأیید کرد که در حال حاضر آن‌ها تحت ضمانت مالی آزاد هستند.

آقای حیدری می‌گوید که ضمانت مالی هر یک از این مقام‌های پیشین نهادهای انتخاباتی ۲۵۰ هزار افغانی است. او افزود که آن‌ها پس از پس رفع خطر ویروس کرونا بقیه مدت محکومیت خود را در زندان سپری خواهند کرد.

او می‌افزاید: "آنان بر اساس فرمان رها نشده اند یعنی در فرمان عفو کامل آمده است، چون که قبل از صدور فرمان دوسیه‌های آنان تکمیل شده بود، بر اساس آن باید آنان عفو می‌شدند. اما متأسفانه باز هم با آنان برخورد سیاسی شد و آنان در بدل ضمانت مالی رها شدند. از هر کدام ۲۵۰ هزار افغانی کفالت مالی یا تضمین گرفته شده و زمانی که خطرات ویروس کرونا رفع می‌شود، حکم حبس باقی ماندۀ آنان تطبیق می‌شود."

انتخابات ولسی جرگۀ افغانستان به تاریخ ۲۷ و ۲۸ میزان سال ۱۳۹۷ خورشیدی برگزار شد که نتایج نهایی آن پس از ۴ ماه تأخیر اعلام شد. بر اساس انتقاداتی که در چگونگی مدیریت و تأمین شفافیت این انتخابات وجود داشت، اعضای وقت کمیسیون‌های انتخاباتی برکنار و به جای آنان افراد جدیدی معرفی شدند.

محکمه هر یک از آن‌ها را به جرم دستکاری در نتایج انتخابات پارلمانی در ولایت کنر به ۳۰ ماه زندان محکوم کرد.

تا حال هشت ماه از دوره محکومیت آن‌ها سپری شده است.

لعل‌گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان می‌گوید که صدور فرمان رهایی مجرمان پس از تکمیل شدن پرونده‌هایشان از صلاحیت‌های رئیس جمهور است.

لعل‌گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان

آقای لعل می‌افزاید: "رئیس جمهور در قضایایی که دوسیه‌های آنان تکمیل و قطعی شده باشد، وی می‌تواند که بر اساس روند تخفیف زندانیان آنها را عفو کند. از سوی دیگر که ببینیم عمل‌کرد این افراد که خلاف قانون باشد، موضوع انتخابات یک موضوع ملی است آنان به این خیانت متهم شده اند و رئیس جمهور نباید این کار را کند."

پیش از این محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان با صدور فرمانی حدود ۱۰ هزار زندانی را برای پیش‌گیری از شیوع ویروس کرونا در زندان عفو کرد.

بر اساس این فرمان، تا به حال ۴۵۱۸ زندانی آزاد شده‌اند.