فارن پالیسی: ویروس کرونا مرگبارتر از جنگ در افغانستان

  • فارن پالیسی

نشریۀ فارن پالیسی ویروس کرونا را مرگبارتر از جنگ در افغانستان دانسته است.

به نوشتۀ نشریه، ویروس در کشور جنگ زدۀ مانند افغانستان، در یکی از بد‌ترین شرایط گسترش می‌یابد زیرا کمک‌های نظامی خارجی کاهش قابل ملاحظه داشته است.

در ادامه آمده که تا چندی پیش در لوحه‌های بزرگ در کابل پیام‌های در مورد صلح دیده می‌شد، اما حالا در پیام‌ها روی همان لوحه‌ها از مردم خواسته شده تا دستان‌شان را بشویند.

فارن پالیسی به این هم پرداخته که تحقق رویای پایان خشونت در افغانستان هنوز هم دور به نظر می‌رسد. اما حالا این کشور با ویروس کرونا رو‌به‌رو است که نویسندۀ مطلب آنرا دشمن بزرگ‌تر از تروریزم و طالبان پنداشته است.

بر اساس آماری وزارت صحت عامۀ افغانستان، تا (جمعه، ۱۷ اپریل)، ۹۰۶ تن به ویروس کرونا مبتلا شده اند. از میان آن‌ها ۳۰ تن جان باخته و نزدیک به ۱۰۰ تن دیگر هم شفا یافته اند.

به باور نویسندۀ فارن پالیسی، افغانستان توانایی کامل برای ایستادگی در برابر ویروس کرونا را ندارد و یگانه کار ممکن این است که به مردم بگوید، در خانه بمانند و ارتباط‌ شان را بسیار کاهش دهند.

با وصف مشکلات، خبر خوش شاید این باشد که به تازگی، بانک جهانی گفت، بیش از ۱۰۰ میلیون دالر برای مبارزه با ویروس کرونا با حکومت افغانستان کمک می‌کند.

  • واشنگتن پست

روزنامۀ امریکایی واشنگتن پُست، در شمارۀ اخیرش به اقدام‌های گروه‌های تروریستی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در افغانستان و سایر کشور‌های جهان تمرکز کرده است.

به نوشتۀ روزنامه، در مکسیکو مافیای مواد مخدر برای کسانی که از لحاظ اقتصادی زیانمند شده اند، بسته‌های کمکی را اعلام کرده است. در برازیل و ایلسلوادور، گروه‌های مافیایی و افراد مسلح شان، قیود گشت‌وگذار را عملی می‌سازند و در افغانستان، طالبان در مناطق تحت کنترول شان، برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا تلاش دارند.

در ادامه آمده که نیرو‌های حکومتی و طالبان از نزدیک به دو دهه در شرق افغانستان با هم جنگیده‌اند و حالا رقابت تنگاتنگ میان دو جانب جریان دارد که مبارزه کدام یک با ویروس کرونا به نفع مردم بوده است.

به نقل از واشنگتن پُست، حتی وزارت خارجۀ امریکا در اعلامیۀ از طالبان ستایش کرده و در تویتر نوشته است، ایالات متحده در کنار وزارت صحت عامۀ افغانستان، از تلاش‌های طالبان هم ستایش می‌کند که برای آگاهی‌دهی به مردم در مورد ویروس کرونا کار می‌کنند و برای کارمندان صحی و اداره‌های خیریۀ بین‌المللی، فضای امن را برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا مساعد می‌سازد.

روزنامه به نقل از سارا پارکینسون استاد در بخش مطالعات بین‌المللی و علوم سیاسی در پوهنتون جانز هاپکینز امریکا نوشته که گفته است، در برخی شرایط، کمک‌ها برای مردم از سوی حکومت نمی‌رسد و این برای گروه‌های مسلح غیر حکومتی فرصت خوبی است تا مسئولیت شانرا در برابر مردم نشان دهند.