بحران کووید-۱۹ در کندز؛ والی این ولایت کجاست؟

آرشیف

نمایند‌گان مردم در پارلمان، شورای ولایتی، جامعه مدنی، احزاب سیاسی و برخی بزرگان قومی از بی‌توجهی مسئولان محلی و غیابت بیش از یک ماه عبدالجبار نعیمی والی کندز، انتقاد می‌کنند.

داکتر فاطمه عزیز، نماینده مردم کندز در ولسی‌جرگه می‌گوید که مردم کندز در وضعیت بدی به سر می‌برند و ویروس کرونا هر لحظه مردم را تهدید می‌کند، اما حکومت محلی در بخش صحی و عرضه خدمات ‌کمک‌رسانی کوتاهی می‌کند.

فاطمه عزیز، نماینده کندز در مجلس نمایندگان

خانم عزیز گفت: "صلاحیت مصرف پول را رئیس صاحب جمهور کشور به ولایت‌ها داده است. بنابراین، من فکر می‌کنم که والی هرجایی که است، اگر می‌خواهد که والی کندز باشد، در آینده بیاید در این شرایط سخت در کنار مردم خود باشد. واقعیت‌ها را کتمان نکند. مثلاً این‌که شماری از داکتران ما به ویروس کرونا متبلا شده‌اند، افشا بکند و باید موضوع قرنطینه را بسیار جدی بگیرند."

از سویی دیگر، محمدیوسف ایوبی، رئیس شورای ولایتی کندز می‌گوید که نبود مرکز تشخیص بیماری کووید-۱۹و ناتوانی بخش صحت و مسئولان محلی باعث نگرانی بیش‌تر مردم شده‌است.

محمد یوسف ایوبی، رئیس شورای ولایتی کندز

آقای ایوبی گفت: "باید در این شرایط حساس والی صاحب در کندز حضور می‌داشت، باید این وضعیت نگرانی‌کننده ویروس کرونا را در کندز مدیریت می‌کرد، چون مردم خیلی نگران است و تقاضای ما از جناب رئیس جمهور کشور این است که والی کندز را به دفتر کارش روان کند و به مشکلات مردم پاسخ بگوید."

با این حال شماری از بزرگان این ولایت نیز از سهل‌انگاری مقام‌های محلی در مبارزه با ویروس کرونا انتقاد می‌کنند.

حاجی ضیاءالحق ضیایی از بزرگان قومی کندز می‌گوید که در شفاخانه ۷۵ بستر کووید-۱۹ کندز، ابتدایی‌ترین تجهیزات صحی وجود ندارد.

آقای ضیایی افزود: "خبری‌که به ما رسیده، این است که متأسفانه خود متخصصان و داکتران ما نتوانسته‌اند که خود را از ویروس کرونا در امان داشته باشند و خودشان به ویروس کرونا مصاب شده‌اند. دیگر این‌ها چطور می‌توانند که به مردم کندز و به دیگر مریضان برسند و از گسترش این ویروس جلوگیری کنند."

از جانبی هم عصمت‌الله مرادی سخنگوی والی کندز می‌گوید که از یک‌ صد میلیون افغانی که برای مبارزه با کووید-۱۹ اختصاص داده شده، به‌زودی برای شفاخانه کووید-۱۹ کندز تجهیزات صحی خریداری می‌شود.

عصمت الله مرادی، سخنگوی والی کندز

آقای مرادی گفت: "والی صاحب در یک سفر رسمی به خاطر تعقیب پیشنهادات مردم کندز به مرکز رفته است و با شخص رئیس جمهور و وزرای کابینه موضوعات مختلف مربوط کندز را از نزدیک شریک می‌کند. سه کمیته که در این‌جا در مبارزه با کووید-۱۹ کار می‌کنند. با این کمیته‌ها در ارتباط است و مشکلات‌شان را در مرکز شریک می‌سازد و والی صاحب حدود ۲۰ روز می‌شود که به کابل رفته است."

اما داکتر احسان‌الله فضلی، رئیس صحت‌عامه این ولایت می‌گوید که با وصف کمبود تجهیزات کوشیده‌اند تا با امکانات دسته داشته‌شان از افراد مشکوک نمونه‌گیری کرده و به مرکز ولایت بلخ برای آزمایش ارسال کنند.

وی تأکید می‌کند که به تجهیزات و امکانات بیش‌تر صحی نیاز است.

به گفته مسئولان صحت کندز، نتیجه آزمایش هشت نفر مشکوک مبتلا به ویروس کرونا، از جمله یک داکتر جراح در این ولایت مثبت گزارش شده که همه آنان در قرنطینه به سر می‌برند.

تب، سرفۀ خشک، سستی و بی‌حالی از نشانه‌های معمول 'کووید-۱۹' هستند.

وزارت صحت عامۀ افغانستان و سازمان صحی جهان توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، مردم باید دست‌های خود را با صابون برای چند بار در روز هر بار برای دستکم ۲۰ ثانیه بشنویند، فاصلۀ جسمی را رعایت کنند و تا حد ممکن در خانه بمانند.