شماری محصلان: پوهنتون‌های خصوصی فیس را کاهش دهند

شماری از محصلین پوهنتون در ولایت بلخ

شماری از محصلان پوهنتون‌های شخصی خواهان کاهش فیس این پوهنتون‌ها هستند.

بیکاری و مشکلات اقتصادی، آغاز دروس آنلاین و پرداخت فیس آن شماری از محصلان پوهنتون‌های شخصی را نگران ساخته است.

آنان در صحبت با رادیو آزادی می‌گویند از زمانی که قرنطینه آغاز شده همه در خانه بیکار هستند و توان پرداخت فیس پوهنتون را ندارند و باید این فیس کم از کم ۵۰ فیصد کم شود.

ذبیح الله محصل طب در یکی از پوهنتون‌های شخصی می‌گوید در هر سمستر باید شصت هزار افغانی فیس بپردازد اما حالا که بیکار است توان پرداخت آن‌را ندارد.

او گفت: "وضعیت قسمی است که همه در خانه هستند کار و بار نیست باید فیس پوهنتون نصف شود چون ما از درس آنلاین درست استفاده کرده نمی‌توانیم."

ذبیح الله گفت تاکنون با هزینۀ ۱۵ صد افغانی اینترنت فعال کرده است اما نتوانسته است به گونۀ درست از درس‌های آنلاین استفاده کند.

مریم محصل دیگری که مشکل همسانی را مطرح می‌کند.

مریم می‌گوید به جز خودش ۴ عضو دیگر خانواده‌اش در پوهنتون‌های شخصی مختلف محصل هستند.

او ‌می‌گوید در چنین وضعیت که همه بیکار اند نمی‌توانند هم فیس پوهنتون را پرداخت کنند و هم مصارف اینترنت را برای آموزش‌های آنلاین بپردازند.

او می‌گوید ناگزیر هستند برای استفاده و دانلود هر جلسۀ استادان‌شان بیشتر از یک جی‌بی اینترنت را مصرف کنند که بهای هر روز آن کمر شکن است.

او گفت: "بخاطر قرنطینه، سیستم درس آنلاین شروع شده ما بسیار مشکلات داریم. اگر مصرف اینترنت و فیس پوهنتون کم شود خوب است، زیرا تنها من خودم سمستر شصت هزار افغانی فیس می‌دهم اما تنها خودم نیستم در خانواده تقریباً ۵ نفر محصل هستیم به ما بسیار زیاد مشکل است."

مریم می‌گوید اگر مسئولان پوهنتون‌ها و وزارت تحصیلات عالی در این زمینه توجه نکنند شماری زیادی از محصلان از پیش بردن آموزش‌های‌شان محروم خواهند شد.

پس از گسترش ویروس کرونا در افغانستان تمام نهادهای تحصیلی خصوصی و شخصی آموزش‌های شان‌را از طریق آنلاین اغاز کردند.

در همین حال داکتر عبدالرحمن حمید سرپرست ریاست پوهنتون غالب به رادیو آزادی گفت کمیتۀ مالی پوهنتون تلاش می‌کند تا با سنجش دقیق در این حالت بحرانی فیس پوهنتون را کاهش دهد اما این مسئله به وقت نیاز دارد.

حنیف فرزان سخنگوی وزارت تحصیلات عالی در پاسخ به نگرانی‌های محصلان به رادیو آزادی گفت: "این وزارت جلسات متعددی را با نهادهای خصوصی برای کاهش فیس محصلان این پوهنتون‌ها راه اندازی کرده و از تمام این نهادها می‌خواهد تا در ایام قرنطینه و با درک شرایط موجود محصلان فیس آنان را تخفیف بدهند."

آقای فرزان می‌گوید در این نشست‌ها مسئولان پوهنتون‌های شخصی هم وعده سپرده اند که در این زمینه همکاری می‌کنند.

به اساس معلومات آقای فرزان ۱۷۰ نهاد تحصیلی دولتی و خصوصی شامل سیستم مدیریت آموزش‌های تحصیلات عالی آنلاین هستند که زیر یک چتر دروس‌شان را پیش می‌برند.