مقام‌های بادغیس: طالبان ۱۳ نیروی خیزش مردمی را کشتند و ۷ تن را با خود بردند

نقشه بادغیس

آتش جنگ در بادغیس در شمال غرب افغانستان هم چنان شعله‌ور است. در تازه‌ترین مورد جنگجویان گروه طالبان پنجشنبه شب به نیروهای خیزش مردمی در منطقه ‌لامان در مرکز ولایت بادغیس حمله کردند.

نجم‌الدین برهانی، سخنگوی والی بادغیس به رادیو آزادی گفت: "خیزش‌های مردمی که مربوط ریاست امنیت ملی می‌شد. در منطقه لامان در مسیر شاهراه هرات‌قلعه‌نو، ۱۳ تن آنها توسط طالبان کشته‌ و 7۷ تن اسیر شدند. جزئیات دقیق بیشتر که طالبان در این رویداد کشته و زخمی دارند و یا ندارند، در دسترس ما نیست."

منابع امنیتی می‌گویند جنگجویان گروه طالبان در سال‌های اخیر به سلاح‌های پیشرفته مجهز با دوربین های شب بین دست یافته‌اند. به گفته آن‌ها، تجهیز طالبان با چنین سلاح‌ها سبب افزایش حملات این گروه شده است.

به گفته سخنگوی والی بادغیس، طالبان در حمله دیشب هم با همین نوع سلاح‌ها به نیروهای خیزش مردمی حمله کردند.

این در حالی است که برخی از نمایندگان مردم بادغیس افزایش ناامنی در این ولایت را ناشی از "سهل‌انگاری" حکومت می‌دانند.

ضیاالدین اکازی، نماینده مردم بادغیس در ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت: "به شما می‌گویم اگر همین قسم باشد، شاید ولسوالی‌ها را کنار بگذارید که حتی ولایت هم به دست طالبان سقوط می‌کند. حکومت مرکزی به ولایت بادغیس هیچ توجه نمی‌کند. هر چه ما هر روز جوانان خود را به شهادت اسارت می‌دهیم، آن‌ها هیچ توجه نمی‌کنند."

با امضای موافقت‌نامه صلح میان امریکا و طالبان، حملات طالبان بار دیگر در ولایت‌های غربی مخصوصاً بادغیس افزایش یافته است. هر چند محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان روز پنج‌شنبه در پیامی به مناسبت ماه رمضان بار دیگر از گروه طالبان خواست که به احترام این ماه آتش‌بس کنند، اما این گروه برقراری آتش‌بس پیش از اجرای کامل موافقتنامه صلح را غیرعاقلانه خوانده است.

با همه این‌ها، بیم آن وجود دارد که ماه رمضان امسال حملات طالبان در ولایت‌های غربی افزایش یابد.