دانشمندان بریتانیایی آزمایش کلینیکی واکسین ویروس کرونا را آغاز کردند

آرشیف

دانشمندان بریتانیایی آزمایش کلینیکی یک واکسین بالقوه بر ویروس کرونا را به روز پنجشنبه (۲۳ اپریل) آغاز کردند.

در سراسر اروپا نیز سایر تحقیق کنندگان در مورد واکسین برضد این ویروس، آزمایش‌ های تجربی را افزایش داده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو داوطلب، نخستین افرادی بودند که در پوهنتون آکسفورد بریتانیا واکسین ضد ویروس کرونا را دریافت کردند.

دانشمندان مسئول این پروژه می‌گویند که به نتایج آزمایش خیلی خوشبین بوده، امیدوار اند که این اقدام موفق شود.

در گزارش آمده که ادوارد اونیل و الیزا گراناتو نخستین افرادی بودند که واکسین جدید را دریافت کردند.

الیزا گراناتو دانشمند پوهنتون آکسفورد به آژانس خبری رویترز گفت:
"خوب، من یک دانشمند هستم، می‌خواهم هر زمان که بتوانم از دانش و روند علمی حمایت کنم. از آنجایی که ویروس‌ها را مطالعه نمی‌کنم، این روزها خود را اندکی غیر مؤثر حس کردم و احساس کردم که این کار طریقۀ خیلی آسان برای حمایت از دانش است. بلی به این دلیل اینجا هستم و هیجان زده ام. "

اما برعلاوۀ تحقیقات روی واکسین بر ضد ویروس کرونا، آیا تلاش‌های هم در زمینۀ تهیۀ ادویه برای تداوی افراد مبتلا به بیماری ناشی از این ویروس انجام می‌شود؟

محبوبه حسن داکتر افغان که در شفاخانۀ رایل فری لندن کار می‌کند، به این سؤال رادیو آزادی چنین پاسخ داد: "بلی در زمینۀ ساختن ادویه برای تداوی بیماری ناشی از ویروس کرونا کارها و تحقیقات زیاد ادامه دارد، از آن جمله دوای ضد ویروسی "رمدیزیویر" است که تا هنوز بالا حیوانات آزمایش شده و نتیجۀ قابل توجه داده است، اما نتیجۀ آن در سطحی نیست که داکتران بتوانند با اطمینان آنرا برای انسان‌ها توصیه کنند. اما تحقیقات دیگر هم جریان دارد که به نتایج آن خوشبین هستیم."

تا هنوز هیچ درمان برای بیماری کووید-۱۹ وجود ندارد. داکتران تنها نشانه‌های بیماری، مانند تب و سرفه، را درمان می‌کنند.

دانشمندان پوهنتون آکسفورد هفتۀ گذشته گفتند، تلاش دارند میلیون‌ها دوز واکسین جدید تهیه شود. هنوز معلوم نیست که این واکسین چقدر مؤثر خواهد بود و اینکه چگونه به دسترس مردم قرار خواهد گرفت؟

علاوه بر پوهنتون آکسفورد بریتانیا شرکت ریتیرای ایتالیا، لوکوکییر جرمنی و یونیورسلز بلجیم نیز گفته اند که به طور مشترک روی یک واکسین بالقوۀ دیگر بر ضد بیماری ناشی از ویروس کرونا کار می‌کنند و هدف‌شان آغار آزمایش‌های کلینیکی آن طی چند ماه آینده است.

به اساس گزارش، تاکنون حدود ۱۰۰ واکسین ضد ویروس کرونا، توسط تیم‌های تحقیقاتی مختلف دانشمندان در سراسر جهان در حال تهیه شدن است. تا اکنون حداقل پنج واکسین آن در مرحلۀ آزمایشی اولیۀ کلینیکی قرار داشته، روی انسان‌ها آزمایش می‌شوند.

به اساس آمار صفحۀ اینترنتی ورلدومیترز، تاکنون بیش از ۷.۲ میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا در جهان ثبت شده. طبق آمار، بیش از ۱۹۲ هزار نفر از این بیماری جان باخته و بیش از ۷۵۷ هزار نفر دیگر هم بهبودیافته اند.