به دنبال قطع برق کابل، انتقادها از نیروهای امنیتی بالا گرفته است

به دنبال قطع برق انتقادها از نیروهای امنیتی به دلیل ناتوانی در تأمین امنیت پایه‌برق بالا گرفته است.

به دنبال قطع برق بخش‌هایی از شهر کابل، انتقادها از نیروهای امنیتی به دلیل ناتوانی در تأمین امنیت پایه‌برق بالا گرفته است.

شیوع ویروس کرونا، مشکلات قرنطینه و چالشهای اقتصادی کم بود که حالا قطع برق هم بر مشکلات مردم کابل افزوده شده است.

شماری از مردم کابل از نهادهای امنیتی انتقاد می‌کنند که توانایی کافی برای تأمین امنیت خطوط انتقال برق را ندراند

راضیه یکی از آنها است که در این مورد می‌گوید: "مسئولین محترم باید در این راستا پاسخگو باشند. چرا کابل و برخی ولایات هر ماه یا هر دو ماه بعد پایه‌های برق تخریب می‌شوند - یا در جنگ یا انفجار؟ تمام مردم در تاریکی به‌سر می‌برند. آیا مسئولین غفلت می‌کنند یا توانایی نگهداری این پایه‌ها را ندارند؟"

راضیه می‌گوید در هر ماه حداقل یکی دو پایه برق در اثر جنگ و ماین‌گذاری تخریب و برق ولایات مختلف قطع می‌شود.

برق وارداتی ۳ ولایت شمالی افغانستان قطع شده است

قطع خط انتقال برق در سالنگ، زندگی کابلی‌ها را مختل کرده

به گفته منتقدان، قطع برق مشکلان دوران قرنطینه، بیکاری و فقر اقتصادی را دو برابر کرده است.

برای تأمین امنیت خطوط انتقال برق باید تدابیر جدی روی دست گیرند.

فرهاد یکی از منتقدان است. او می‌گوید برای تأمین امنیت خطوط انتقال برق باید تدابیر جدی روی دست گیرد.

او می‌افزاید: "قطع برق یگانه مشکل مردم کابل است که همواره در اثر جنگ قطع می‌شود. حکومت می‌گوید که آن را طالبان قطع کرده‌اند. باید در این زمینه توجه شود. در کنار آن مشکل قطع برق وارداتی ازبکستان است. مشکل شرکت برشنا روزمندان است که باید حکومت با آنان برخورد جدی کند تا صرفیه برق‌شان را بپردازند."

این انتقادها در حالی مطرح می‌شود که دیشب پایه خط انتقال برق وارداتی ۲۲۰ کیلوولت در منطقه ولسوالی میربچه‌کوت، در شمال کابل در پی انفجار تخریب شد و برق ولایات کابل، لغمان، ننگرهار، میدان‌وردک، غزنی‌، زابل، لوگر، پکتیا و خوست قطع شد.

پیش از آن نیز در اثر جنگ در ولسوالی دوشی ولایت بغلان پایه برق وارداتی ازبکستان قطع شده بود.

در همین حال مسئولان شرکت برشنا می‌گوید برق با مسائل سیاسی ربطی ندارد. به گفته آنها، گروه‌های مسلح مخالف دولت نباید مردم را با مشکل بی‌برقی مواجه کنند.

وحیدالله توحیدی، سخنگوی این شرکت به رادیو آزادی گفت: "ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه شب بود که یک پایه برق وارداتی در ساحه میربچه‌کوت با ماین انفجار داده شد. همکاران برشنا شرکت در دو شیفت کار خود را آغاز کرده‌ان. امید است که این [پایه] برق به زودترین وقت ترمیم شود."

حالا طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان در پاسخ به این همه نگرانی می‌گوید: "در ساحاتی که نیروهای امنیتی حضور دارند، پایه‌های برق مصون است، اما طالبان حملات تروریستی انجام می‌دهند. بارها پایه‌های برق را منهدم کرده‌اند. تلاش ما این است که امنیت این پایه‌ها گرفته شود."

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان با فرستادن پیامی به رادیو آزادی، گفت که تخریب خطوط انتقال برق کار این گروه نیست.