ویسا: ما با دشمن بیرونی دست و گریبان نیستیم، بلکه جنگ میان خود افغان‌هاست

شماری از روزنامه‌های کابل

  • ویسا

روزنامه ویسا سرمقاله‌اش را با این پرسش آغاز کرده که تقصیر دوام این تلفات در کشور بر دوش کیست؟ در ادامه آمده که بدبختانه با دوام روند صلح هنوز هم بازار جنگ در افغانستان گرم است.

روزنامه به نقل از یوناما نوشته که در سه ماه اخیر به ۱۲۹۳غیرنظامی در کشور تلفات وارد شده که بیشتر شان کودکان اند.

به نوشته روزنامه - این‌که مسئولان حکومت تقصیر کشتارها را بر دوش طالبان می‌انداز یک کار نامعقول است چون به باور نویسنده، ما با دشمن بیرونی و اجنبی دست و گریبان نیستیم، بلکه جنگ میان خود افغان‌هاست و حکومت مسئولیت دارد تا به هرطریقی ممکن این جنگ را پایان دهد.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح نیز‌‌ در سرمقاله‌اش با عنوان "غیرنظامیان هم‌چنان قربانی می‌شوند" به موضوع تلفات غیرنظامیان پرداخته و نوشته است که طالبان در روزهای اخیر تلاش دارند که «‌حقانیت» خودشان را دوباره در میدان‌های جنگ، جست‌وجو کنند."

به نوشته روزنامه، طالبان می‌گویند که توافقات صلح، عملی نشده است و با راه‌اندازی عملیات‌های نظامی توقع دارند که به این توافق‌نامه اهمیت داده شود.

روزنامه افزوده که آن‌ها برای جلب توجه کشورهای دخیل در قضایای افغانستان، ‌عملیات‌های‌شان را در سرتاسر کشور گسترش داده‌اند.

نویسنده تاکید کرده که کشتار غیرنظامیان، جنایت جنگی است و هرگز نمی‌تواند قابلیت توجیه داشته باشد.

به باور نویسنده قربانی‌شدن غیرنظامیان، تحت هر عنوانی و از سوی هر طرف جنگ که باشد، عمل شرم‌آور و محکوم است.

هشت صبح نوشته که اگر طالبان تصمیم دارند که در آینده‌ی سیاسی افغانستان نقش بارزی داشته باشند، باید کشتار غیرنظامیان را متوقف سازند.

این روزنامه به حکومت نیز هشدار داده و نوشته که حکومت باید بداند که تلف‌شدن مردم عام سبب می‌شود تا نفرت از نیروهای دولتی و حامیان‌شان در محلات بیش‌تر شود و برعکس، گروه‌های چریکی به محبوبیت‌شان بی‌افزایند و بتوانند سربازگیری کنند.

  • انیس

و روزنامه دولتی انیس نیز در سرمقاله‌اش با اشاره به افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان نوشته که رئیس جمهور محمداشرف غنی با رسیدن ماه رمضان از مخالفان مسلح خواست تا از خشونت دست بکشند اما به گفته نویسنده طالبان این خواست را رد کرد و دلیل آن را هم بی توجهی به توافقنامه صلح خواند.

به نوشته روزنامه، درخواست کاهش خشونت از سوی طالبان در حالی رد می‌شود که روند رهایی زندانیان طالب از سوی حکومت آغاز شده است و ادامه دارد.

روزنامه انیس در پایان مطلب‌اش نوشته که طالبان با ردخواست‌های افغان‌ها تنها در پی برآورده ساختن اهداف حامیان‌اش است.