ابتلای ۴۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای به ویروس کرونا در افغانستان

مرکز تشخیص ویروس کرونا در کابل

۴۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ها در افغانستان به ویروس کرونا آلوده شده‌اند.

نهاد حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان 'نی' می‌گوید تنها در کابل برخی کارمندان سه رسانه شامل این موارد اند.

مجیب خلوتگر، رئیس این نهاد می‌گوید این خبرنگاران در کابل، کاپیسا و هرات هستند. به‌گفته او، بیشتر آن‌ها کارمندان سه رسانه در کابل هستند.

آقای خلوتگر گفت: "تعدادی از این مبتلایان بهبود یافته‌اند. تعداد دیگر شان هنوز هم از این ویروس رنج می‌برند. مبتلایان جامعه رسانه‌ای در سه ولایت افغانستان هستند."

مجیب خلوتگر، رئیس "نی" یا نهاد حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان

رسانه‌های که کارمندان آن‌ها به این بیماری مبتلا شده‌اند، نام برده نشده، اما گروه‌ رسانه‌ای موبی اعلام کرده که ۱۵ کارمند این رسانه به 'کووید-۱۹' مبتلا شده‌اند.

مسعود سنجر، از مسئولان این گروه رسانه‌ای که آزمایش کرونای خودش منفی تشخیص شده، به رادیو آزادی گفت که وضعیت سلامتی کارمندان مبتلا شده این رسانه خوب است.

به‌گفته او، همه این ۱۵ نفر در قرنطین خانگی به سر می‌برند.

شماری دیگر از کارمندان این رسانه که مشکوک ابتلا به این بیماری هستند، آزمایش می‌شوند. به‌گفته آقای سنجر، اعضای خانواده‌های آن‌ها هم آزمایش خواهند شد.

گروه رسانه‌ای موبی شامل شبکه‌های تلویزیونی طلوع، طلوع‌نیوز و لمر و همچنین رادیوهای آرمان و اراکوزیا می‌شود. چند شرکت تولید موسیقی، دوبلاژ، تبلیغات و تکنالوژی هم زیر مجموعه این گروه هستند.

به‌گفته آقای سنجر، تدابیر پیشگیرانه روی دست گرفته شده، اما فعالیت شبکه‌های رسانه‌ای موبی به صورت عادی ادامه می‌یابد.

هنوز آمار دقیق خبرنگارانی که به 'کووید-۱۹' مبتلا شده‌اند، مشخص نیست.

وزارت صحت افغانستان هم در این مورد آماری ارائه نکرده، اما از افزایش ابتلای خبرنگاران خبر می‌دهد و گفته که این آمار در حال افزایش است.

با تشخیص ۲۳۲ نفر دیگر در ۲۴ ساعت اخیر، شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در افغانستان به ۲۱۷۱ نفر رسید.

داکتر وحید مجروح، معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت افغانستان

وحید مجروح، معین عرضه خدمات صحی این وزارت روز پنج‌شنبه (۱۱ ثور) در یک نشست خبری هشدار داد که موارد ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان در حال افزایش است.

او از تدابیر جدی حکومت برای مبارزه با این ویروس خبر داد و گفت که قرار است زمینه ایجاد ۱۰۰ هزار بستر در سرتاسر افغانستان فراهم شود.

او همچنین گفت که ۱۰۸۰ بستر برای مراقبت‌های ویژه بیماران 'کووید-۱۹' در ولایت‌ها و ولسوالی‌ها ایجاد خواهد شد.

آقای مجروح افزود، تلاش می‌شود که ظرفیت آزمایش روزانه‌ی آزمایشگاه‌های این بیماری تا ۱۰ هزار مورد برسد.

این مقام وزارت صحت افغانستان با توجه به آنچه بی‌پروایی مردم در برابر ویروس کرونا خواند، گفت که مردم دو گزینه بیشتر در اختیار ندارند.

آقای مجروح افزود: "بین دو گزینه ماندن در خانه و یا رفتن به طرف مراقبت‌های ویژه شفاخانه و یا هم قبرستان را انتخاب کنیم. در این هم شک نکنیم که وزارت صحت عامه و حکومت‌تان تمام تدابیر را برای مبارزه با این ویروس روی دست گرفته است."

بر اساس آمارهای رسمی، از میان نزدیک به ۲۲۰۰ فرد مبتلا شده به ویروس کرونا در افغانستان حدود ۶۰ تن جان باخته و نزدیک به ۲۵۰ تن بهبود یافته‌اند.