نگرانی‌ها از جدی نگرفتن خطرهای ازدحام در استکهلم

آرشیف، استکهلم

در اکثریت کشور‌های جهان از هفته‌ها به این سو محدودیت‌های صحی شدید وضع شده تا از گسترش ویروس کرونا جلوگیری شود.

اما در سویدن، مبارزه علیه شیوع این ویروس بدون وضع محدودیت‌های اجباری و توقف داد و ستد تجارتی صورت می گیرد.

مرز‌های سویدن بسته نشده اند.

مکتب‌ها به روی شاگردان زیر شانزده سال هنوز باز اند.

میخانه ها، رستورانت‌ها و قهوه خانه‌ها هم از مهمانان پذیرایی می کنند.

فاصلۀ لازم میان میز‌ها رعایت می شود تا از ازدحام جلوگیری شود.

مهمانان همیشه هنگام نوشیدن و خوردن روی چوکی می نشینند.

فعالیت صالون‌های اصلاح موی، جیم ها، استدیو‌های یوگا و حتی شماری از سینما‌ها ادامه دارد.

به شهروندان سویدن توصیه شده که تنها در مواقع ضرورت سفر کنند.

اما هیچ محدودیتی روی رفت و آمد دسته جمعی وضع نشده.

در اصل، استراتیژی سویدن در زمینۀ مبارزه علیه ویروس کرونا متشکل از چند محدودیت اجباری با سفارش‌های همگانی در مورد رعایت داوطلبانۀ فاصلۀ اجتماعی است.

از اول ماه اپریل به این سو، سر زدن به خانه‌های سالمندان ممنوع شده، به این دلیل که افراد کهنسال بیشتر از همه نیازمند حفاظت از آن‌ها در برابر تهدید ویروس کرونا هستند. موزیم‌ها بسته و رویداد‌های ورزشی و فرهنگی نیز لغو شده اند.

گردهمایی‌های عمومی با اشتراک بیش از ۵۰ تن هم ممنوع قرار داده شده.

آموزش در صنوف درسی مکتب‌های متوسطه و پوهنتون‌ها متوقف شده، اما شاگردان مکتب و محصلان از طریق آنلاین آموزش می بینند.

اما در مقایسه با بسیاری از کشور‌های دیگر، محدودیت‌های صحت عامۀ سویدن خیلی کم است.

بسیاری از مردم بدون رو به رو شدن با محدویت کامل و این که مجبور باشند ماسک بپوشند، اجازه دارند کار‌های روزمرۀ خود را انجام بدهند.

لنا هالنگرین، وزیر صحت سویدن به رادیو آزادی/ رادیو اروپا آزاد گفت، استراتیژی این کشور در مورد مبارزه علیه ویروس کرونا، همان هدفی را دنبال می کند که کشور‌های دیگر دارند.

به گفتۀ او، هدف سویدن آنست تا شیوع ویروس کرونا کاهش یابد و از کار افتادن سیستم مراقبت صحی پیشگیری شود، سیستمی که آسیب پذیر‌ترین‌ها - کهنسال‌ها و نیز کسانی را حفظ می کند که پیش از همه گیری ویروس کرونا بیمار بوده اند.

هالنگرین افزود، تطبیق این استراتیژی به اعتماد بالای مردم سویدن متکی است.

او گفت، اکثراً مردم مسئولیت خود را بسیار خوب درک کرده اند و خیلی مسئولیت پذیر هستند.

وزیر صحت عامۀ سویدن می گوید، حدود ۳۰ درصد نیروی کاری این کشور از خانه کار می کنند و استفاده از حمل و نقل عامه تا ۶۰ درصد کاهش یافته است.

هرچند این رویکرد حکومت سویدن مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفته اما برخی‌ها طرفدار آن نیستند.

دست به دست شدن عکس‌ها و ویدیو‌های از میخانه‌ها، رستورانت‌ها و پارک‌های مزدحم در استکهلم، پایتخت سویدن اخیراً در صفحات اجتماعی نگرانی‌های را در درون و بیرون سویدن به وجود آورده که گویا خطر‌های غیرضروری به‌جان خریده شده.

مقام‌ها در ۲۶ اپریل ۵ رستورانت در استکهلم را بستند، پس از آن که مفتشان دریافتند که در آن‌ها ازدحام بیش از حد بوده و مقررات فاصلۀ اجتماعی رعایت نشده.

به تمامی این رستورانت‌ها قبلاً هشدار داده شده بود، اما هیچ یک از آن‌ها جریمه نشدند و پس از تفتیش تازۀ آن ها، فعالیت‌شان دوباره آغاز خواهد شد.

در اواخر ماه مارچ، حدود ۲۰۰۰ پژوهشگر سویدنی درخواست نامۀ را امضاء کردند که در آن از حکومت این کشور خواسته شده تا مطابق سفارش‌های سازمان صحی جهان برای مبارزه با ویروس کرونا فوراً گام بردارد.

بر اساس یک مطالعۀ طبی در سویدن، اخیراً گفته شده که یک سوم جمعیت این کشورِ دارای ۱۰ میلیون نفوس، تا اول ماه می دچار ویروس کرونا خواهند شد.

بر اساس معلومات صفحۀ اینترنت پوهنتون جانز هاپکینز، تا کنون در سویدن شمار مبتلایان ویروس کرونا به از ۲۰۳۰۰ تن و جان باختگان هم اضافه از ۲۴۰۰ تن ثبت شده.